leeftijdsbewust personeelsbeleid

• Chris

Beste mensen,

In de OR zijn we samen met P&O gestart met het onderwerp “leeftijdsbewust personeelsbeleid”. Onze VGWM commissie heeft hier recentelijk ook een cursus over gevolgd.

Mijn vraag is of er ORen zijn die hier al de nodige ervaring in hebben. Ik zoek vooral naar plannen / voorstellen welke betrekking hebben op een bedrijven in ploegendienst.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet, Chris

• Hen

Los van eventuele bestaande plannen die je via dit forum misschien kunt krijgen:

al eens gekeken via google: “leeftijdsbewust personeelsbeleid”? En “checklist leeftijdsbewust beleid”? Daar zit mooi achtergrondmateriaal onder, om het zelf goed op de voorgrond/agenda van het overleg te krijgen.

Dergelijk beleid is iets wat “tussen de oren” van het management moet gaan zitten, om goed van de grond te komen. Om het tussen die oren te krijgen, is het misschien wel handig om ze er zoveel mogelijk zelf bij te betrekken. Daarnaast: wat verwachten medewerkers zelf daarbij?

Leeftijdsbewust beleid is - volgens mij - vanaf het moment dat iemand zijn school beeindigt en start met werken, tot aan zijn pensioen. Voor al die leeftijdsfases zou - m.i. - de p&o van elk bedrijf beleid moeten kunnen ontwikkelen (uitgaand van wat het management en de medewerkers daarbij aan wensen hebben). Daar heeft het hele bedrijf en hebben alle medewerkers iets aan. Maar: wat moet er dan onder vallen? Ook scholing neem ik aan? Is daar dan budget voor te krijgen (of vanuit de CAO geregeld, maar wordt dit wel gebruikt voor het doel waarvoor het bedoeld is?). Enz.

Mooi onderwerp!