ADVIES

• Albert

Onze directie heeft aan de managers en OR middels een bijeenkomst

medegedeeld dat er en grote reorganisatie zal gaan plaats vinden.

De OR moest deze mededeling zien als een voorgenomen besluit de adviesaanvraag zou spoedig volgen.

Tevens maakte de directie al bekent dat er een andere dir industrie zou komen.

De huidige net benoemde dir industrie word opnieuw manager en plv dir industrie.

Een dergelijke mededeling lijkt mij veel te vroeg.

De OR heeft recht om te weten waarom de net benoemde dir weer manager en plv dir word.Het gaat hierom interne verschuivingen.

Hoe moet de ORr hier nu mee omgaan,de adviesaanvraag komt pas over enkele weken.

• Lida Venema

Albert,

Juist van een voorgenomen besluit dient er een adviesaanvraag ingediend te worden bij de OR.

De OR moet wezenlijk invloed kunnen uitoefenen op het te nemen besluit dus direct vragen om een adviesaanvraag (met spoed). Wat voor waarde heeft een advies van de OR anders?

Werk aan de winkel dus :-)

Succes,

Lida

• Ad de Beer

Niet mee eens Lida,

Het management handelt juist, geeft aan dat er een reorganisatie op komst is en zegt toe met een adviesaanvraag te komen.

Geen vuiltje aan de lucht dus.

Dat een directeur een andere functie krijgt, lager in de organisatie, is jammer voor de man, maar de OR heeft daar geen bevoegdheid in, het gaat over een individue, niet over een algemene zaak.

Kortom, rustig wachten op de reorganisatienota en het nieuwe formatieplan en dan een goed en gedegen advies uitbrengen.

Ad de Beer

• Henk

We weten de organisatiestructuur van dit bedrijf niet Ad.

Als de directeur industrie ( ik denk dat Albert dat bedoelt ) de bestuurder is van dat bedrijfsonderdeel, dan hebben we het over lid 1 van artikel 30:

'De ondernemingsraad wordt in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen over elk door hem voorgenomen besluit tot benoeming of ontslag van de onderneming'.

Hangt dus erg af van de gehanteerde definitie van de begrippen ‘bestuurder’ en ‘onderneming’. Artikel 1 van de WOR vindt juridische zelfstandigheid in een afzonderlijke rechtsvorm geen vereiste om een onderneming te zijn…….

Misschien kan Albert ons meer vertellen.

Henk

• Lida Venema

Mag best Ad.

Natuurlijk zal die adviesaanvraag er (ooit) gaan komen. Maar de mededeling is dat er al een wijziging op directieniveau heeft plaatsgevonden. Dat betekent (voor de OR) dat er uitvoering aan de reorganisatie wordt gegeven, hoe klein zogenaamd dan ook. Een wijziging in en van bevoegdheden houdt dit in. Dus…is het zaak om die adviesaanvraag a la minute boven tafel te krijgen. Niet rustig afwachten zoals jij schrijft. Dit is vaak het probleem van een OR, afwachtende houding….wie is daar mee gediend? :-( Voorop de trein zitten, niet halverwege om te (mogen) aanschuiven. Pas dan kan je een gedegen advies afgeven.

Groet, Lida

• Ad de Beer

Is wel een dillema, maar ik vind vooralsnog dat deze directie juist handelt.

het is niet zeker dat de wijziging van één persoon, terug naar zijn oude functie, iets te maken heeft met de reorganisatie. Het kan goed zijn dat de man zijn werk gewoon niet goed doet.

Rustig afwachten kan wel betekenen zo nu en dan eens informeren waar de adviesaanvraag blijft. Maar meteen in een confrontatiemodel gaan zitten kan averechts werken.

Ad de Beer

• Lida Venema

Ad, ik zeg niet dat de directie onjuist handelt. Mijn pleidooi is meer : OR wordt/blijf wakker en zorg dat je inderdaad zinnig en inhoudelijk kan adviseren. En niet -zoals helaas te vaak gebeurt- “de OR adviseert positief o.i.d.” Dat is naar mijn idee elkaar lekker bezighouden. :-)

Vragen om een “spoedige” adviesaanvraag is niet direct een confrontatiesituatie, een directie is alleen maar gebaat bij vroegtijdige input vanuit de OR/werkvloer. Tenminste…als men elkaar serieus neemt.

Leuk werk toch? :-)

Groet Lida

• appie

De directeur industrie is onlangs van manager tot directeur industrie benoemd.

Nu net na ± 8 maand word hij manager industrie, dus directeur af.

Dit heeft volgens onze algdir te maken met een grote reorganisatie waarvoor de

juist benoemde directeur net te licht is bevonden,iets in die strekking is geantwoord.

Zie ook mijn nieuw vraag die ook in de lijn ligt van dit gebeuren.

Onze OR heeft het hier moeilijk mee, wij willen vragen stellen zonder mensen te beschadigen, doch hoe doe je dat.

• Ad de Beer

We zijn het dus niet oneens met elkaar toch?

Ad

• Lida Venema

We zijn het bijna wel eens. 8-)

Groet, Lida