OR-verkiezingen

• abel

Hallo,

Wij zijn bezig met de voorbereidingen voor de a.s. OR-verkiezingen. We hebben daartoe 9 weken voor de verkiezingsdatum, geheel conform ons reglement, een lijst bekendgemaakt in de organisatie met verkiesbare en kiesgerechtigde medewerkers. Nu krijgen we een reactie van een medewerker die bezwaar maakt tegen de lijst, omdat ze het nut er niet van in ziet en het volgens haar niet wettelijk verplicht is deze lijst bekend te maken in de organisatie.

Nu zien wij het nut er wel van in, bovendien hebben wij dit opgenomen in ons reglement, maar ik kan idd nergens in de WOR vinden dat dit verplicht is (terwijl wel alle planningen van OR-verkiezingen die je bijv. op internet kunt vinden, spreken over de bekendmaking van deze lijst uiterlijk 9 weken voor verkiezingsdatum).

Weet iemand hier meer over?

Groeten,

Abel

• Hen

Bij de vorige verkiezingen kwam ik hetzelfde tegen: ik kreeg in eerste instantie de lijst zelfs niet los van degene die hem kon regelen. Het staat niet in de WOR. Om toch aan het eigen reglement te voldoen, is toen besloten;

- een lijst met namen ter inzage te leggen bij OR-leden

- dit te melden in de oproep voor kandidaten (die iedereen ontvangt)

Hier kwamen geen bezwaren tegen.

Wat het nut ervan is, kun je je afvragen.

Iedereen kan zich kandideren. Op het moment dat de kandidaten zich gemeld hebben, worden hun namen op enig moment bekend gemaakt. Op dat moment kunnen zij gaan lobbyen enz. Op de verkiezingsdatum kunnen ze gekozen worden (of niet).

Waarom zouden de namen van de overige medewerkers bij iedereen bekend moeten worden gemaakt?

• Sybern Huizinga

Het nut van het bekendmaken van de namenlijst kun je bediscussieren, maar als het onderdeel uit maakt je eigen reglement zul je er naar moeten handelen. Dat een medewerker bezwaar maakt dat mag, maar verwijs haar dan naar het reglement.

Een van de voordelen van de lijst te publiceren is dat medewerkers die zich afvragen of ze zich kandidaat mogen stellen dit zelf van deze lijst kunnen halen. Daarnaast geeft het een overzicht van collega's die je mogelijk kunnen steunen. De medewerkers kunnen zelf controleren of kandidaten voldoen aan deze eisen en kunnen zo ook zien of een kandidaat voor hun kiesgroep van belang is. Zo kan ik nog een aantal redenen bedenken waarom de lijst gepubliceerd zou moeten worden. Daarnaast vraag ik me af waar het bezwaar van de collega op gebaseerd is? Mogen mensen niet weten dat zij ook bij jullie werkt?

Groet,

Sybern

• Roger

Het nut van dergelijke lijst is er wel degelijk. Om kandidaat te worden moet je een bepaalde tijd in dienst zijn. Wanneer de kandidatenlijsten worden gepresenteerd moeten de andere werknemers kunnen toetsen of de verkiezingscommissie conform het regelement hebben gekeken naar de indiensttreding van de werknemer.

• Henk

Precies !

Er kunnen al;tijd ten onrechte mensen wel, of juist niét op die lijst staan en dat moet je kunnen corrigeren.

je houdt het niet voor mogelijk wat voor fouten je op zo'n lijst tegen kunt komen, ook in de schrijfwijze van namen bijvoorbeeld. En van getrouwde vrouwen die met hun mans naam vermeld staan en dat niet willen of juist andersom………

O jee, zát redenen.

En inderdaad, waarom zou je er bezwaar tegen hebben dat je naam op die lijst staat ?

Henk

• abel

Bedankt voor jullie reacties!!

De reden dat medewerkers bezwaar maakten was dat op de lijst, naast naam en werkplek, ook de datum van in diensttreding stond vermeld en het personeelsnummer.

Een volgende keer zullen we deze twee feiten weglaten en dan lijkt het mij dat er geen gegronde redenen (meer) zijn om bezwaar te maken.

Groeten,

Abel

• Henk

Hoi Abel,

De datum van indiensttreding weglaten is misschien niet zo handig, in je reglement staat hoe lang iemand in dienst moet zijn om te mogen stemmen en hoe lang iemand in dienst moet zijn om ook verkozen te kunnen worden.

Daar kan discussie over ontstaan ( ja, waar niet over eigenlijk… ) en dan is het handig als die gegevens voor iedereen inzichtelijk zijn.

Henk

• Hen

Het punt van Henk is m.i. belangrijk: de OR zal aan de hand van zijn reglement moeten toetsen, wie zich kandidaat kunnen stellen, wie een handtekening mag zetten onder een lijst, wie mag stemmen. Daarvoor is die lijst met datumoverzicht nodig.

Is er misschien een tussenoplossing mogelijk?

- dat er bv. een lijst met medewerkers* met naam en afdeling waar ze werken, in de organisatie komt te liggen;

- dat er daarnaast een lijst met alle namen bij de OR ligt, inclusief datum indienst-gegevens.

(Doorbordurend zou ook gesteld kunnen worden, dat er twee lijsten worden opgesteld die binnen het ORreglement vallen:: a) een mogelijke kandidatenlijst, b) een kiezerslijst/lijst met ondersteuners. Als die lijst eenmaal gescreend is door de OR, kunnen die extra gegevens er weer af waardoor de lijsten in de organisatie bekend kunnen worden gemaakt. Mogelijk krijg je dan als OR weer vragen van een ander kaliber: waarom staat Jantje of Pietje niet op de lijst? Dit kan dan zijn omdat ze niet binnen het OR-reglement vallen. Dat risico moet je dan voor lief nemen.)

*En op die lijst staan dan alleen medewerkers die aan het OR-reglement voldoen.