integriteit OR leden

• Ad

In onze OR zijn ook leidingevenden.

Nu komt het voor dat deze leidingevenden soms zelf niet integer zijn in hun functie.

Enkele voorbeelden

Een leidinggevend dreigt een medewerker met ontslag als die zich opnieuw ziek zou melden.

Een leidinggevende weet van misstanden op zijn afd en meld dit niet in de OR.

Een ander OR lid deeld mede dat hun ADV uren komen te vervallen als deze niet voor het eind van het jaar zijn opgenomen,terwijl hierover heel andere afspraken zijn gemaakt.

Hoe ga je als OR hiermee om.

• Ferry

Tja, lastig…. Zelf hebben we dit ook meegemaakt en binnen onze OR is afgesproken dat dit wordt overgelaten aan het eigen geweten van de OR-leden. Daarnaast noem je bij punt 1 iets dat m.i. een individueel geval en dus niet bij de OR hoort. Punt 3 is een onderwerp dat met de bestuurder besproken moet worden.

Overigens komt dit niet alleen voor bij leidinggevenden, maar ook bij gewone medewerkers! Zo zijn er OR-leden die voor zichzelf betere (arbeidsvoorwaarden) afspraken hebben afgedwongen, terwijl er een centraal beleid was afgesproken (tijdens bezuiningsronde).

Sterkte!

• Irene

Laat de mensen die dit overkomt het middels een schrijven kenbaar maken aan de OR. Dan kan de OR het meenemen in het overleg met bestuurder die zo nodig de leidinggevenden erop aan kan spreken.

Kan zelfs een vorm van indimidatie zijn. Maar dat ligt aan de toonzetting, de houding, de gezichtsuitdrukking etc. Dan kun je alleen van dichtbij beoordelen.

Je kent als OR vaak niet alle ins en outs en daarom is het verstandig dat de zaken door de medewekers zelf middels een brief kenbaar worden gemaakt zodat je inhoudelijk weet waar je het over hebt.

Groet, Irene

• Wim Roest

Als de OR dit kenbaar heeft gekregen lijkt het mij dat je dit eerst intern moet bespreken. Heel moeilijk, ik weet het. Maar wel de manier.

• Ferry

Wim,

waarom zou je dat intern eerst bespreken? En hoe?

Ik kan me voorstellen dat je binnen de OR aangeeft dat er opmerkingen/klachten zijn over een mede-OR-lid, maar het lijkt mij niet de juiste plek om deze klachten te besrpeken. De leidinggevende zit daar nl. als OR-lid en niet als functionaris. Daarnaast is de bestuurder het aanspreekpunt voor de OR en niet de leidinggevende.

• Wim Roest

Binnen de OR kiekeboe met elkaar spelen en tegelijkertijd elkaar wel via de bestuurder aanspreken. Dat is fraai.