positie AS na fusie

• Door

Geachte lezers, het bedrijf waar ik werk is op 1 augustus gefuseerd. De ondernemingsraden zijn nog apart maar na de verkiezingen over een jaar vormen zij ook een geheel. Als ambtelijk secretaris van de ene OR zijn mijn taken omschreven. Deze spitsen zich toe op het gebied van advisering over (arbeidsrechtelijke, maatschappelijke) ontwikkelingen en ondersteuning van de directiesecretaris. Voor de secretariele taken werd een secretaresse van de directie toegevoegd.

Nu, na de fusie, vindt de nieuwe bestuurder (directeur van de fusiepartner) dat mijn functie en die van de ambtelijk secretaris van de fusiepartner samengevoegd moet worden en dan de taken opnieuw moeten worden verdeeld. Hier ben ik het niet mee eens. Dit omdat de secretariele taken (notuleren e.d.) niet in mijn functie omschrijving staan en wel in die van mijn collega. Daarbij zou dat ook betekenen dat ik minder toe kom aan het voorbereiden van onderwerpen die op de agenda van de OR komen. De bestuurder vindt dat ik me niet collegiaal opstel. Mijn collega AS is ook van mening dat hij meer taken moet kunnen doen dan dat hij nu doet en vindt het prima in zijn ontwikkeling passen om naast de voornamelijk secretariele taken andere zaken op te pakken. Kortom; ik voel me onder (morele) druk gezet. Heeft iemand advies voor mij hoe ik me hier in moet opstellen?

Door

• Hen

Het oude verhaal: de as wordt weer de dupe als je niet uitkijkt.

Wat doet je OR er zelf aan? Het is de OR die bepaalt welke taken zijn as uitvoert. In principe. Er is een handige handleiding voor: een artikel dat als download via google, maar ook via de Dasmo site is te bereiken: “Rechtspraak over de ambtelijk secretaris”.

Auteurs: Jan Hermes en Corry Oosterhoorn. Met handvatten voor het overleg erover.

Als je er zelf niet al te veel last van wilt krijgen: dus tussen de partijen wilt komen te staan, kun je na het lezen van dit stuk eens kijken, wat je er samen met je OR aan kunt doen, of wat zij voor je kunnen betekenen.

Sterkte.

• Irene

Kan voor beide partijen wel wat vinden.

Wanneer je behoud van salaris is gegarandeerd en de andere AS meer gaat verdienen dan denk ik dat het voor de ASSEN geen slechte optie is, maar op die manier zou het mogelijk kunnen zijn dat de OR gaat werken met twee kapteins op één schip en de organiatie gaat er dan zowel functioneel als financieel niet op vooruit. Vraag aan bestuurder en vanzelfsprekend de OR of zij met deze constructie en derhalve gevolgen willen werken.

Kortom: overtuig beiden van het ongelijk en kom met steekhoudende argumenten wanneer jij van mening bent dat bovenstaande constructie niet kan gaan werken.

Succes, Irene

• Wim Roest

Net zoals elke andere werknemers die geconfronteerd worden met gevolgen van fusies en samenwerking overeenkomsten. Het klinkt misschien flauw maar zo is het niet bedoeld. Veranderingsprocessen hebben niet alleen voordelen maar ook nadelen. Uiteindelijk gaat het om het totale resultaat voor het geheel. Dat kan het waard zijn om enkele nadelen te accepteren. Die afweging zal elke werknemer voor zichzelf moeten maken en daarmee de mate acceptatie bepalen.