Geachte lezers, het bedrijf waar ik werk is op 1 augustus gefuseerd. De ondernemingsraden zijn nog apart maar na de verkiezingen over een jaar vormen zij ook een geheel. Als ambtelijk secretaris van de ene OR zijn mijn taken omschreven. Deze spitsen zich toe op het gebied van advisering over (arbeidsrechtelijke, maatschappelijke) ontwikkelingen en ondersteuning van de directiesecretaris. Voor de secretariele taken werd een secretaresse van de directie toegevoegd.
Nu, na de fusie, vindt de nieuwe bestuurder (directeur van de fusiepartner) dat mijn functie en die van de ambtelijk secretaris van de fusiepartner samengevoegd moet worden en dan de taken opnieuw moeten worden verdeeld. Hier ben ik het niet mee eens. Dit omdat de secretariele taken (notuleren e.d.) niet in mijn functie omschrijving staan en wel in die van mijn collega. Daarbij zou dat ook betekenen dat ik minder toe kom aan het voorbereiden van onderwerpen die op de agenda van de OR komen. De bestuurder vindt dat ik me niet collegiaal opstel. Mijn collega AS is ook van mening dat hij meer taken moet kunnen doen dan dat hij nu doet en vindt het prima in zijn ontwikkeling passen om naast de voornamelijk secretariele taken andere zaken op te pakken. Kortom; ik voel me onder (morele) druk gezet. Heeft iemand advies voor mij hoe ik me hier in moet opstellen?
Door