or crisis

• danny de smet

vorige week kreeg onze afdeling een brief waarin unaniem werd besloten om een lid uit de raad te zetten.

de reden hiervoor zijn niet in de brief opgegeven.

er zouden acties door het lid genomen zijn die de vertrouwensrelatie binnen de or geschaad zouden hebben.

vanochtend een vergadering met de hele afdelingen het or lid gehad.

hierin heeft hij een verslag gedaan van de laatste vergadering.

zoals hij het beleeft heeft.

volgens het lid heeft het te maken met een rechtzaak van onze afdeling tegen het bedrijf waarvan hij alleen de tussenpersoon is tussen de advocaat en de afdeling.

en bij een eerdere bijeenkomst van onze adeling en 2 leden van de or

(voorzitter + ander lid)

hierin liepen de gemoederen hoog op wij hebben ons or lid toen ook gekozen.

later is dit tussen ons lid en de or uitgepraat.

mijn vraag is kan de or zomaar een lid uit de raad zetten zonder duidelijke reden.

binnekort komt er wel een gesprek tussen de afdeling en een delegatie van de or

om hun kant te horen.

• Sybern Huizinga

Beste Danny,

Een OR lid kan niet uit de OR worden gezet.

Niet door de OR en niet door de achterban die het lid gekozen heeft. Indien er een probleem is tussen de OR en het betreffende lid dan zullen ze naar een oplossing moeten zoeken, maar er is niemand bevoegd een OR lid uit de raad te zetten.

Uit jouw schrijven begrijp ik dat het een intern OR probleem betreft. Als ik de wijze van communiceren van de OR bekijk kan ik me voorstellen dat er problemen zijn. Je mag van een ondernemingsraad verwachten dat ze op de hoogte zijn van rechten en plichten van OR leden en de OR in zijn totaliteit. Een van de eerste zaken die je als OR lid leert is dat je ondernemingsraad lid bent zonder last of ruggespraak en dat je gedurende de zittingsperiode niet uit de OR gezet kunt worden.

In het gesprek dat jullie met de delegatie hebben zou ik ook het vertrouwen dat jullie als afdeling in de OR hebben bespreken. Ik krijg het gevoel dat jullie afdeling op een eiland zit en als lastig wordt ervaren. Daarbij zou ik ook contact zoeken met de bedrijfscommissie en ze dit vraagstuk voorleggen.

Succes,

Sybern

• danny de smet

helaas is onze or nogal een kliekje en iedereen die tegen sputterd word het functioneren binnen de or moeilijk gemaakt.

het is 100% zeker dat je niet uit de or gezet kan worden, kan i dit ook nog ergens zwart op wit vinden.

ons bedrijf is landelijk en inderdaad worden we beschouwd als een minder belangrijke afdeling.

het is altijd al gesteggel geweest om een geschikt or lid te vinden.

in ieder geval bedankt voor het advies

• Roger

Het uitsluiten van een ondernemingsraadlid is geregeld in artikel 13 van de WOR.

Dit moet gebeuren via d ekantonrechter.