cursus

• Spike

De ondernemingsraad heeft beslist dat cursusuren na werktijd niet als overuren worden uitbetaald. Volgens het CAO moet dit wel.

Mag een ondernemingsraad dit beslissen ?????

• Ronald

Vreemde beslissing van die O.R.!!

Een van de taken van de OR is zelfs dat de CAO goed nagevolgd wordt, dus, m.i. mag ook hier, net als in andere gevallen , niet in negatieve zin van de CAO afgeweken worden. Als het een verandering is die voor de werknemers positiever is dan in de CAO vermeld, dan wordt het een ander verhaal…

Groeten,

Ronald.

• Lida Venema

Spike,

Staat er expliciet in de CAO vermeld dat cursussen na werktijd tegen overuren betaald worden?

Bedrijfscursussen neem ik dan aan.

Of gaat je vraag over cursussen van de OR zelf? Kan mij niet voorstellen dat hierover iets in een CAO staat.

Mocht het om OR-cursussen gaan dan is het heel normaal dat er voor een cursusdag 8 uur (werktijd) betaald wordt al duurt zo'n cursusdag misschien langer.

Een OR-lid werkt niet over voor de OR, stukje eigen tijd zit er altijd in.

Groet, Lida

• Irene

Ben met dat laatse niet helemaal eens. Is afhankelijk van een het aantal uren dat doorgewerkt wordt en van de opstelling van de organisatie.

OR-werk is werk.

Groet, Irene

• Spike

Het gaat over cursussen welk het personeel moet volgen, bv als er en nieuw software programma geinstalleerd word.

In het CAO klein metaal 72.A staat dit vermeld.

• Lida Venema

Mag best Irene, ook ik vind dat OR-werk werk is. Maar een globaal genomen OR-cursusdag duurt echt niet langer dan 8 uur (effectief). Breng alle pauze's op zo'n dag maar eens in mindering.

Voorbeeld onze dag: 09.00-12.30 uur = 3.5 minus een kwartier= 3 1/4 eff.

14.00-17.00 uur = 3 “ ” “ = 2 3/4 ”

17.30-20.00 uur = 2.5 “ ” “ = 2 1/4 ”

Totaal 8 1/4 uur effectief.

Dus overwerk? Ik kan mij ook haast niet voorstellen dat er OR-en zijn die echt meer dan 8 uur bezig zijn op een cursusdag. (en ik “loop” al heel wat jaartjes mee in MZ-land) :-)

Groet, Lida

• Lida Venema

Oké Spike, dan heb je volkomen gelijk. Nee, een OR mag en kan dat zomaar niet beslissen. CAO is leading, dus uitbetalen volgens de CAO. Terug naar je OR dus en vraag in eerste instantie om uitleg.

Succes,

Lida

• Ronald

Dat bedoelde ik met mijn opmerking dat ik het een vreemde beslissing van de OR vind…, want zoals ik het lees wijkt het in negatieve zijn af van de CAO..Wellicht hebben ze er een verklaarbare reden voor, daar zou ik zeer benieuwd naar zijn. Dus: volgens mij heeft de OR die bevoegdheid niet.

Groeten,

Ronald.

• Lida Venema

Klopt Ronald, ook ik ben benieuwd naar het OR-verhaal.

Groet, Lida

• Spike

Weet jij toevallig of dit, beslissingen van de OR, ergens beschreven staan (regelgeving OR of iets dergelijks ?????).

De vraag om uitleg heb ik inmiddels bij de OR neergelegd, antwoord zal zoals gewoonlijk enkele weken duren.