kleding

• walter

Hoi allen,

Als kersverse voorzitter van een GOR het volgende.

Ons bedrijf ( ongeveer 300 pers) gaat overstappen op een andere leverancier van bedrijfskleding. Het wordt een geheel nieuwe outfit kledinglijn.

Als OR wil ik mij niet bemoeien met de keuze`s van kleur model ed. dat hoort in een klankbordgroep plaats,lijkt mij. Maar ik wil wel wat te zeggen hebben over bestelprocedure`s, uitlevering,verkrijgbaarheid en wie krijgt wat. Wordt er niet te zuinig besteld bijvoorbeeld?

Valt dit nu onder het instemmingsrecht,want bladerend door de WOR kan ik dit niet vinden. je zou kunnen denken aan belangrijke investering.

graag jullie mening

grt Walter

• Roger

Uit het verhaal blijkt dat er al langer bedrijfskledij gedragen wordt. De enige verandering is dat er een ander model/leverancier komt.

De afspraken over wie draagt bedrijfskledij en zo voort zijn al eerder vastgesteld veronderstel ik. Als daar geen veranderingen in aangebracht worden is er in feite geen reden waarom er instemming dient gevraagd te worden.

• walter

de nieuwe bedrijfskleding gaat gedragen worden na de oprichting van een nieuw bedrijf dat helemaal los komt te staan van het huidige bedrijf. Daar komt ruim de helft van ons huidig personeel te werken en daarom claimen wij alvast de medezeggenschap.

grt

• Sybern Huizinga

Wellicht een open deur, maar als OR heb je wel iets te zeggen over de kleding als het gaat om veiligheid en werkbaarheid.

Groet,

Sybern

• Hen

Bedrijfskleding: zie www.arbeidsrechter.nl –> zoek B(edrijfskleding).

Art. 27 van de WOR noemt dit niet als regeling –> geen instemmingsrecht vanuit de WOR. Alleen bij veiligheid enz. zie vorige reactie. Dan wordt het onderdeel van een regeling op gebied van arbo.

Mogelijk dat een CAO recht van instemming of overeenstemming geeft.

Belangrijke investering: adviesrecht voor bepaalde zaken, maar bv. niet als het hoort tot de duurzame bedrijfsinvesteringen. Volgens mij hoort kleding daar niet onder.

Maar is het nodig om instemming proberen te claimen? Of kun je gewoon gebruik maken van je initiatiefrecht en op basis van argumenten de bestuurder overtuigen van de mening van de OR?

Succes.

• Erik van Es

Uit onderzoek van de FNV blijkt dat voorschriften van de werkgever voor kleding wel degelijk onder het instemmingsrecht van de OR valt, zie onderstaand.

Voorschriften van de werkgever over kleding, haardracht en versierselen gaan over de arbeidsomstandigheden van werknemers. Ze gaan ook over het aanstellingsbeleid. De Ondernemingsraad (OR) heeft daarom instemmingsrecht op grond van artikel 27 lid 1 onder d respectievelijk e van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

Voorschriften van de werkgever over kleding, haardracht en versierselen gaan over de arbeidsomstandigheden van werknemers. Ze gaan ook over het aanstellingsbeleid. De Ondernemingsraad (OR) heeft daarom instemmingsrecht op grond van artikel 27 lid 1 onder d respectievelijk e van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

Vrgr en suk6, Erik