Vaststellen van kantineprijzen

• appie

Velen zullen denken dit is geen onderwerp waar een OR zich mee moet bezig houden?Doch dit is binnen ons bedrijf(sociale werkvoorziening) met 2000 medewerkers een hot item.

90% van onze medewerkers heeft en minimum inkomen,en er zijn ook velen die geen oordeel hebben hoe om te gaan met hun salaris,zakgeld.

Een kop koffie kost 10 euro cent,frisdrank uit de automaat ? 1,20.

De directie geeft nu aan dat de prijzen niet kosten dekkend zijn?

Frisdrank zal verhoogd moeten worden naar ? 1,70.

Wie kan mij informeren bij welke prijzen van koffie en of frisdrank al kosten dekkend kan zijn.De directie heeft al kenbar gemnaakt dat er op jaarbasis meer dan 1,2 milj kopjes koffie en of thee word genuttigd.Ik denk bij dit getal dat het kosten dekkend kan zijn?

• Sybern Huizinga

Beste Appie,

Als ik kijk naar de prijsstijging van meer dan 40% voor frisdrank uit de automaat kan ik een frons niet onderdrukken; Immers de werkgever heeft op de energiekosten en het onderhoud/bijvullen van de automaat geen kosten voor deze automaten. 1,20 voor een flesje fris is al aan de royale kant (voor een bedrijfskantine). Daarnaast begrijp ik dat de directie een probleem heeft met de hoeveelheid koffie die er jaarlijks doorheen gaat. 10 cent voor een kopje is inderdaad niet veel. Het lijkt mij dat als de koffieprijs het probleem is, deze aangepast moet worden. Wellicht dat de werkgever deze met stapjes kan verhogen. Als ik een kleine inschatting mag maken denk ik nl. dat je met 10 cent niet uitkomt. Koffie (met melk en suiker), kopje (afwas) of beker ( ongeveer 3 cent p/s) en niet te vergeten de mensen die de koffie moeten verzorgen (automaat onderhoud of vers zetten).

Ben het met je eens dat je dit soort vragen niet bij de OR verwacht, maar in de context die jij schetst lijkt het me een zaak die de OR aan kan gaan, als dit leidt tot ‘onrust’ op de werkvloer. Maar nogmaals, ik vind het vreemd dat de prijzen van fris omhoog gaan om de koffie goedkoop te kunnen houden.

Groet,

Sybern

• Ronald

€1.70 voor een blikje of flesje fris in een bedrijfskantine vind ik een erg hoog bedrag hoor….

En ik ben het met Sybern eens dat het vreemd is dat juist die al redelijk hoge prijs van het “fris” verhoogd gaat worden als het probleem blijkbaar bij de koffie-/theeprijzen ligt…

Stel dat iedereen na de verhoging de prijs te hoog vindt, en ‘dus’ dan maar koffie of thee neemt i.p.v. ‘fris’….wordt het probleem dan niet alleen maar groter?

Ronald.

• Ad de Beer

Laat ze eens een keer naar een andere leverancier uitkijken. De kostprijs van frisdranken wordt bepaald door de kosten van de leverancier.

Wij hebben onze huidige leverancier vriendelijk bedankt voor de bewezen diensten en nemen nu de automaten af bij de multinational die de wereld graag laat zingen……(geen reklame op de prikborden) scheelt 1500 euro per maand

Ad de Beer