aantal OR-leden in voorlopig reglement

• Carolus

Onze organisatie is op 1 juli voortgekomen uit een fussie van een organisatie uit de thuiszorg en een organisatie uit de verzorgingshuizen. Voorlopig werken de oude ondernemingsraden samen als een OR.

Voor de nieuw ondernemingsraad wordt een voorlopig reglement opgesteld.

De organisatie telt iets mee dan 4000 werknemers. Dit betekent 21 leden. Volgens de directie is dit een te groot aantal om effectief te vergaderen.

Mag in het voorlopig reglement gekozen worden voor een kleiner aantal ondernemingsraadsleden ?

• Henk Eisink

Bij 4000 werknemers is het aantal OR-leden 15 + 4 = 19 leden. Pas als je de 5000 werknemers haalt worden het er 21. Bron Arbeidsrecht.nl. Daar wordt ook al aangegeven dat je mag afwijken. Probeer daarvoor extra faciliteiten te krijgen en leg dit in een convenant vast. Voor wat, hoort wat tenslotte.

Henk Eisink

1. Een ondernemingsraad bestaat uit leden die door de in de onderneming werkzame personen rechtstreeks uit hun midden worden gekozen. Hun aantal bedraagt in een onderneming;

met minder dan 50 personen . . . . . . . . 3 leden;

met 50 tot 100 personen . . . . . . . . . . 5 leden;

met 100 tot 200 personen. . . . . . . . . . 7 leden;

met 200 tot 400 personen. . . . . . . . . . 9 leden;

met 400 tot 600 personen . . . . . . . . . 11 leden;

met 600 tot 1000 personen . . . . . . . . . 13 leden.

met 1000 tot 2000 personen. . . . . . . . . 15 leden;

en zo vervolgens bij elk volgend duizendtal personen 2 leden meer, tot ten hoogste 25 leden. De ondernemingsraad kan met toestemming van de ondernemer in zijn reglement zowel een afwijkend aantal leden vaststellen, als bepalen dat voor een of meer leden van de ondernemingsraad een plaatsvervanger wordt gekozen. Een plaatsvervangend ondernemingsraadlid heeft dezelfde rechten en verplichtingen als het lid dat hij vervangt

• Sybern Huizinga

Ik weet niet of de bestuurder in zijn voorlopige reglement (het eerste van de OR) mag afwijken van het wettelijk voorgeschreven aantal OR zetels. De OR kan in de komende zittingsperiode het reglement aanpassen. Echter dit reglement is pas van kracht ná de eerstvolgende verkiezingen.

Stel dat de OR nu uit 19 personen bestaat, kun je pas over (afhankelijk van de zittingsduur) 4 tot 6 jaar met een kleinere OR van start.

Persoonlijk vind ik een OR van 19 - 21 personen erg groot, maar ja, dat is mijn persoonlijke mening.

Vriendelijke groet,

Sybern

• Lida Venema

Sybern,

Wij hebben een COR-reglement waarin 3 business streams zijn vertegenwoordigd. Door overname van een bedrijf (4e business stream genoemd) hebben wij dit toegevoegd aan het bestaande GOR-reglement.

Als ik aan jouw antwoord aan Carolus denk, is het dan pas mogelijk de personen van de 4e business stream na verkiezingen deel te laten nemen aan de COR?

Groet, Lida

• Roger

Sorry Henk,

maar bij meer dan 4000 werknemers is het 21 personen

de staffel is : 1000 tot 2000 15 leden en zo vervolgens bij elk volgend duizewndtal personen 2 leden meer, tot ten hoogste 25 leden

dus : 2000 tot 3000 : 17 leden

3000 tot 4000 : 19 leden

4000 tot 5000 : 21 leden

• Hen

Ik ga mee in het antwoord van Sybern. En omdat daar toch nog een vraagteken in staat, lijkt het me raadzaam dit voor te leggen aan een OR-jurist.

In principe: bij een nieuwe organisatie –> voorlopig reglement van de bestuurder (en m.i. dus ook: niet af te wijken van de wet); de OR zelf bepaalt straks of hij met minder mensen wil werken na een volgende verkiezing.

Mogelijkheid echter t.z.t.: te kiezen voor minder of meer, als dit de medezeggenschap ten goede komt. (Maar niet vooraf te bepalen door de bestuurder.)

• Irene

Ik kan je garanderen dat een OR met 21 mensen die goed is georganiseerd (denk bijvoorbeeld aan het creeeren van commissies) met daarbij een voorzitter die zijn/haar vak verstaat prima kan functioneren.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om onderdeelcommissies in te stellen per locatie of per sector. Voorwaarde is wel dat de overlegpartner dan wel zeggenschap moet hebben. Daarboven zou je dan voor alle notities die meer dan 1 locatie aangaan een OR in kunnen stellen van een persoon of 13.

Ik denk dat het goed is dat niet alleen de directie denkt maar dat ook de OR-en gaan denken. Wat vinden jullie en jullie collega's. Waar zit de zeggenschap. Hoeveel locaties moeten er worden vertegenwoordigd. Hoeveel animo is er onder de medewerkers zich verkiesbaar te stellen voor de medezeggenschap. Hoeveel notities hebben de afzonderlijke raden de laatste drie jaar behandeld. Met andere woorden hoeveel werk verwachten jullie. Wat staat geschreven in de beleidsplannen van beide organisaties en wat zijn de verwachtingen op termijn.

Veel vragen? Ja, heel veel. En volgens mij is het een proces waar je soms beter een buitenstaander in kunt betrekken (betrokken trainer) die samen met jullie eens alles op een rijtje zet zodat je een gedegen keus kunt maken.

OR-werk is werk en ook dit werk moet wel uitgevoerd worden. Mocht het nu blijken dat het met minder mensen kan dan is dit prima. Maar dat zou ik toch eerst eens gedegen uit willen zoeken.

Ik werk na drie fusies nu voor een OR met zeventien leden die zijn onderverdeeld in de commissies VGWM, Sociaal Beleid, Financieel Beleid en Dagelijks Bestuur. Commissieleden zijn allemaal OR-leden.

Nu de volgende fusie net is gerealiseerd zijn we in gesprek met de OR van de fusiepartner om wellicht over te schakelen naar onderdeelcommissies per sector (5 personen, waarvan 2 OR-leden en een OR met dertien leden. Maar ook wordt serieus gekeken naar een OR van 23 leden.

Kortom: eerst als OR-en samen de zaken eens goed op een rijtje zetten en dan pas beslissen op basis van argumenten.

Succes, Irene

• Sybern Huizinga

Beste Lida,

Ik denk dat er idd een aanpassing van het reglement nodig is om een vierde businessstream deel te laten in de COR. Er is immers sprake van een verandering in het aantal kiesgroepen. Er is echter niks op tegen om een vertegenwoordiging van de nieuwe bs toe te laten in de COR vergaderingen. Alleen als het op stemmen aan komt dan is deze vertegenwoordiging geen partij. Echter door goede afspraken te maken met de bestuurder is het mogelijk dat deze vertegenwoordiging nagenoeg volledig deel uitmaakt van de COR.

Groet,

Sybern