Ik kan je garanderen dat een OR met 21 mensen die goed is georganiseerd (denk bijvoorbeeld aan het creeeren van commissies) met daarbij een voorzitter die zijn/haar vak verstaat prima kan functioneren.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om onderdeelcommissies in te stellen per locatie of per sector. Voorwaarde is wel dat de overlegpartner dan wel zeggenschap moet hebben. Daarboven zou je dan voor alle notities die meer dan 1 locatie aangaan een OR in kunnen stellen van een persoon of 13.
Ik denk dat het goed is dat niet alleen de directie denkt maar dat ook de OR-en gaan denken. Wat vinden jullie en jullie collega's. Waar zit de zeggenschap. Hoeveel locaties moeten er worden vertegenwoordigd. Hoeveel animo is er onder de medewerkers zich verkiesbaar te stellen voor de medezeggenschap. Hoeveel notities hebben de afzonderlijke raden de laatste drie jaar behandeld. Met andere woorden hoeveel werk verwachten jullie. Wat staat geschreven in de beleidsplannen van beide organisaties en wat zijn de verwachtingen op termijn.
Veel vragen? Ja, heel veel. En volgens mij is het een proces waar je soms beter een buitenstaander in kunt betrekken (betrokken trainer) die samen met jullie eens alles op een rijtje zet zodat je een gedegen keus kunt maken.
OR-werk is werk en ook dit werk moet wel uitgevoerd worden. Mocht het nu blijken dat het met minder mensen kan dan is dit prima. Maar dat zou ik toch eerst eens gedegen uit willen zoeken.
Ik werk na drie fusies nu voor een OR met zeventien leden die zijn onderverdeeld in de commissies VGWM, Sociaal Beleid, Financieel Beleid en Dagelijks Bestuur. Commissieleden zijn allemaal OR-leden.
Nu de volgende fusie net is gerealiseerd zijn we in gesprek met de OR van de fusiepartner om wellicht over te schakelen naar onderdeelcommissies per sector (5 personen, waarvan 2 OR-leden en een OR met dertien leden. Maar ook wordt serieus gekeken naar een OR van 23 leden.
Kortom: eerst als OR-en samen de zaken eens goed op een rijtje zetten en dan pas beslissen op basis van argumenten.
Succes, Irene