functioneringsgesprekken

• Lida Venema

Naar aanleiding van de vele verzoeken om functiebeschrijvingen OR-leden voorzitter, secretaris e.d. lijkt het mij voorkomen dat deze gebruikt worden om het functioneren van raadsleden te toetsen?

In de huidige maatschappij is de ontwikkeling dat er meer en meer beoordelings/functioneringsgesprekken gehouden worden. Een logisch gevolg zou kunnen zijn dat ook Ondernemingsraden zichzelf “een spiegel” gaan voorhouden.

Wie heeft er voorbeelden van:

-functionerings/beoordelingsformulieren t.b.v. OR-leden en DB?

-wie heeft hier ervaring mee? Bijvoorbeeld: wie “beoordeelt” wie..

-wat zijn de eventuele voor- en/of nadelen?

Bedankt maar weer voor reacties.

Groet,

Lida

• Irene

Lida,

Vanzelfsprekend heb ik deze voor je. Wij hebben er voor gekozen om er een evaluatieformulier OR van te maken. De commissies, het dagelijks bestuur, de ambtelijk secretaris, allemaal komen ze aan de beurt. Het werkt kan ik je vertellen.

Voordeel is dat je als een groep medewerkers die slechts een paar uur per week met elkaar werken de kans krijft geboden om twee maal per jaar eens je hart te luchten, maar ook om complimenten te geven en gewoonweg eens stil te staan bij het verhaal hoe doen de OR-leden huun werk en hoe doen we het gezamenlijk als groep.

Zal je een exemplaar mailen.

Irene

• Alice

Dag, wij hebben de competentieprofielen klaar, scholing is gestart en nu…..

Geven functioneringsgesprekken, om het zo maar te noemen, geen onrust. De nivo's in onze OR zijn zeer verschillend, maar alle kennis en enthousiasme is welkom. Vind het erg moeilijk om iemand aan te spreken op functioneren, kans dat zij de OR willen verlaten.

Alice

• Irene

Wij hanteren functioneringsgesprekken per commissie. Het werkt erg verhelderend. Tweemaal per jaar worden de zaken goed uitgesproken, besproken, geoptimaliseerd, geleerd, afgeleerd etc.

Kritiek wordt altijd gegeven als positieve kritiek. Daarbij moeten dan ook verbeterpunten en leerpunten worden aangegeven.

Ik kan je verzekeren dat het werkt zolang je de ander benaderd zoals jijzelf benaderd wilt worden.

Irene

• Ronald

Positief dus!! Maar wat nou, als er bij bep. leden blijkt ook (structurele) negatieve kanten te zitten?

Wat doen jullie dan, hoe los je dat op? Stel iemand komt maar zeer zelden naar de vergaderingen, etc.?

Kunnen die ‘functioneringsgesprekken’ dan ook uitkomst bieden?

Begrijp me niet verkeerd, want ik zie ook wel wat in zo'n soort gesprekken…, maar is het niet zo dat iemand die gekozen is uiteindelijk door dezelfde kiezers ook weer zou moeten worden afgerekend n.a.v. zijn handelen, ongeacht het 'functioneringsgesprek??

Groetjes,

Ronald.

• Sybern Huizinga

Persoonlijk vind ik de term functioneringsgesprekken in relatie tot OR leden nogal trickie. OR leden zijn immer lid zonder last of ruggespraak. Daarnaast doen ze het OR werk niet als reguliere taak.

Bij het voeren van functioneringsgesprekken met OR leden bekruipt mij het gevoel dat er sprake is van een functieprofiel waaraan je moet voldoen om OR lid te mogen zijn. Wellicht dat er medewerkers zijn die er over denken zich kandidaat te stellen om (bijvoorbeeld) die slapende OR eens wakker te schudden. Maar als je dan niet in het plaatje past…..

Ik ben er wel een voorstander van dat de OR leden zich regelmatig onderling in de ogen kijken en met elkaar praten over waar ‘we’ staan, wat doen we goed, wat hadden we anders kunnen doen, wat vinden we belangrijk, etc.. Dat is m.i. echter iets anders dan functioneringsgesprekken. Wellicht dat een andere term beter op zijn plaats is.

Groet,

Sybern

• Irene

Iemand die niet functioneert wordt door de voorzitter aangesproken op zijn gedrag. Er worden afspraken gemaakt en er komt een vervolggesprek.Ook komt het voor, maar dat is afhankelijk van de samenstelling van de commissie dat deze persoon direct wordt aangesproken door de commissieleden zelf. Immers zij moeten het werk van de persoon die niet komt overnemen.

Wanneer iemand structureel niet naar de vergaderingen komt en ook niet op zijn werkplek is, dan mag je concluderen dat hij de handel belazerd. En dit moet je niet willen goedkeuren als OR. Als ik als ambtelijk secretaris structureel niet op mijn werkplek verschijn zonder daarvoor gegronde redenen te hebben dan wordt ik ontslagen. Toch?

“maar is het niet zo dat iemand die gekozen is uiteindelijk door dezelfde kiezers ook weer zou moeten worden afgerekend n.a.v. zijn handelen, ongeacht het 'functioneringsgesprek??”

Het zou inderdaad zo kunnen zijn, maar dit is niet realiseerbaar en niet werkbaar.

Verder zou het ook richting gekozen OR-lid niet kien zijn om zijn handelen of eigenlijk niet handelen door een groep af te laten rekenen. Ook dit moet je als OR niet willen.

Conclusie: OR-werk is werk en daarom behoeft het duidelijke afspraken die zowel het OR-werk als de aanwezigheid aangaan.

Groet, Irene

• Irene

Oke, noem het evaluatiegesprekken. Dat is wat wij hebben gedaan.

Groet, Irene

• Hen

Bij geen van de OR'en die ik heb meegemaakt, was sprake van functioneringsgesprekken. Men is nu eenmaal gekozen.

Wel heb ik bij elke OR (mede op basis van het bij Dasmo geleerde) het punt “evaluatie eigen functioneren” en “evaluatie relatie met bestuurder” in overleg met de OR op de agenda gezet: eenmaal per jaar (eventueel “op de hei”). Los van wat er geevalueerd wordt bij een cursus. Als er medewerking was, ging dit op basis van een paar evaluatieve vragen, die van tevoren werden ingevuld als voorbereiding. In een enkele OR zetten we het punt “evaluatie vergadering” aan het eind van de OV, na het overleg met de bestuurder.

Voordelen:

- je kijkt elkaar aan en benoemt die dingen die niet liepen / lopen –> bij goede groepsdynamiek komt dan meestal ook boven water dat sommigen moeite hebben met het elkaar aanspreken ergens op (dat kan ook in een bedrijfscultuur liggen; hoeveel leidinggevenden hebben er geen moeite mee om dat goed te doen)

- op het voorgaande kan dan weer doorgeborduurd worden: welke situaties betrof het, wat ging er wel/niet goed, welke mogelijkheden zijn er voor een volgende keer, welke kies je om het dan wel beter te doen, wanneer evalueren we weer

- in het gesprek met de bestuurder kan op dezelfde manier worden gewerkt; heb je een bestuurder die van grafiekjes houdt, kan ook nog gekeken worden naar het aantal afgehandelde acties in een jaar en de manier waarop die zijn afgewikkeld, plus: de doorlooptijd –> als de as dat voorbereidt, komt eruit naar voren aan wie en wat het meestal ligt; niet om af te rekenen, maar om te onderzoeken hoe het dan de volgende keer beter/anders kan.

Die afspraken kunnen weer gebruikt worden voor de volgende evaluatie.

Ook als er grieven liggen hetzij naar de een hetzij naar de ander, kunnen die in een openhartig gesprek worden besproken en methodisch worden aangepakt.

Nadelen:

- niet iedereen houdt van feedback ontvangen

- niet iedereen weet goede feedback te geven

Om de nadelen op te vangen kan:

- gebruik gemaakt worden van de eigen as (indien aanwezig), maar heeft niet mijn voorkeur: externe ogen werken m.i. beter; ofwel: van een externe trainer (desnoods iemand uit de eigen organisatie, maar dan moet deze wel door beide partijen volop vertrouwd worden). De regels van feedback kunnen dan worden uitgelegd, geoefend, in een veilige omgeving. Klinkt misschien soft, maar als het eenmaal werkt, heb je er alleen maar profijt van.

Succes.

• Lida Venema

Voor alle reacties is wel iets te zeggen, als 't beestje maar een naam heeft toch?

Wat mij dan weer verbaasd is dat er functieprofielen bestaan voor vz, secr, ambt.secr. or-leden en als je deze gebruikt, je het dan geen functioneringsgesprek wilt noemen….

Moeten die functieprofielen dan evaluatieprofielen genoemd worden o.i.d.?

Wat is de angst om functioneringsgesprekken te voeren t.b.v. OR??

OR-werk = werk (citaat Irene), mee eens….dus: ook OR-werk mag beoordeeld worden naar functioneren.

En dan natuurlijk alleen het functioneren als lid in een OR. Hoe functioneer je binnen de OR…houd je je aan de afspraken…toon je inzet…heb je concrete bijdragen…etc etc.

Niets mis mee volgens mij. Gevolg zou kunnen zijn dat er leerbehoeften duidelijk(er) zijn en je hier iets aan kan doen (scholing maatwerk).

Terugkomend op mijn eerste vraag (vragen):

-zijn er OR-en die hier ervaring mee hebben (Irene, Hen)

-wie beoordeelt wie, wat is het vervolgtraject.

Groet,

Lida