Concurrentiebeding

• Jan

Beste Prikborders

Wie kan mij precies vertelen wat het verschil is tussen concurrentiebeding en anti relatiebeding. Onderwerpen over concurrentiebeding kan op op internet wel vinden maar niets over anti relatiebeding.

Mag en kan in de Arbeidsvoorwaarden van personeel het anti relatiebeding toegevoegd worden. Hiermee bedoel ik dus voor reeds in dienst zijnde personen en nieuw aan te nemen personen.

groet, Jan

• Henk Eisink

Dag Jan,

Met een relatiebeding tracht men meestal te voorkomen dat een eigen medewerker een vaste klantenkring opbouwd en vervolgens met die klanten naar de concurrent gaat of voor zichzelf begint. Ook het gebruik maken van het opgebouwde netwerk van een klantenkring van een ex-werkgever probeert men daarmee te voorkomen. In het arbeidsrecht zijn dit soort activiteiten al verboden (“onrechtmatige daad”) maar vaak moeilijk aantoonbaar/te bewijzen. Een relatiebeding moet het voor de werkgever eenvoudiger maken an te tonen dat hij door een bepaald gedrag van de ex-werknemer is benadeeld.

Webzapper (Henk)

• Adriana

Ik ga naar de tweede vraag aangezien Webzapper je al een antwoord heeft gegeven.

Je kan niet zomaar een relatiebeding in de arbeidsvoorwaarden invoeren omdat het nietig zal zijn. Het moet individueel/schrijftelijk/getekend worden.

• Jan

Henk en Adriana bedankt voor jullie reactie

groet, Jan