opleidingsbegroting OR

• Susan v.d Brink

In ons CAO staat vermeld dat het opleidingsbudget 1% van de totale loonkosten moet zijn. Onze bestuurder is van mening dat de kosten voor de opleidingen van de OR ook van dit budget moeten worden betaald waardoor dus minder overblijft van het opleidingsbudget. De OR is van mening dat de opleidingsbegroting voor de OR hier los van staat.

Kan iemand mij vertellen hoe dit nu zit? Ik heb wel e.e.a opgezocht, maar heb nog geen concreet antwoord kunnen vinden.

alvast bedankt!

• Irene

De Or heeft recht op scholing conform de WOR; deze scholing is dus een recht.

Het lijkt me niet dat dit bij die 1% hoort. Onze organisatie schaart de opleidingen die de OR geniet niet onder in het opleidingsjaarplan.

Maar wat let bestuurder om boven de 1% te gaan zitten? Die vraag vind ik veel interessanter.

Groet, Irene

• Sybern Huizinga

Wellicht dat er duidelijkheid ontstaat als er met de bestuurder afspraken worden gemaakt over het budget van de OR. Dan kan het bedrag dat bestemd is voor opleiding van de OR feitelijk in het budget worden opgenomen. Dat geeft in ieder geval wat meer duidelijkheid.

Ben het overigens met Irene eens dat het interessant is te weten waarop 1% is gebaseerd. Is er een opleidingsbeleid binnen de organisatie of moet 1% van de loonsom gezien worden als opleidingsbeleid/natte vingerwerk?

Groet,

Sybern

• Susan v.d Brink

er is een opleidingsbeleid binnen de organisatie, de kosten zijn zoals gezegd de door de CAO afgesproken 1% van de loonsom.

Waarom niet meer? omdat van het totale budget dat de organisatie heeft zoveel mogelijk geld naar de clienten gaat (verpleging en verzorging, de organisatie is dus ook afhankelijk van de hoeveelheid geld die wordt toegekend door de zorgkantoren, hiervoor zijn rekenmodellen)

Jaarlijks moet van de begroting heel wat geschrapt worden voordat deze sluitend te krijgen is… er zijn altijd veel meer wensen dan dat er geld beschikbaar is.

Wat afspraken met de werkgever betreft, daar wringt nu juist de schoen… Het OR-budget is gewoonlijk geen probleem, hierover worden we het altijd wel eens. Het scholingsbudget is echter wel een probleem, voor dit jaar wil de werkgever beslist niet meer uitgeven dan € 10.000,-. Dat lijkt wel een hoog bedrag, maar met een OR van 11 leden kom je daar nooit mee uit…

Inmiddels is de werkgever overigens wel akkoord met een budget voor het volgende jaar van ongeveer € 14.000,- De OR kan hier naar verwachting wel redelijk mee uit de voeten.

• Sybern Huizinga

Beste Susan,

Op een of andere manier krijg ik kriebels van de vraag over de opleidingsbegroting. De bestuurder heeft 10.000 euri gebudgetteerd en de OR denkt dat dit te weinig is.

Heb je aan de bestuurder aangegeven welke opleidingen de OR denkt te gaan volgen en de noodzaak ervan? Als je op basis van inhoudelijke argumenten aan kunt tonen dat je meer budget nodig hebt.

Ondernemingsraad en opleiden is een discussie die heel vaak in de organisatie speelt. Mijn advies is te zorgen dat je je opleidingsbehoefte inzichtelijk kunt maken.

Daar heeft zowel de OR als de bestuurder profijt van.

Groet, stm.huizinga@chello.nl