1/9 deel naar huis

• Jojo

Hoi,

Ik ben werkzaam in de kinderopvang en nu wil de werkgever standaard mensen naar huis sturen. Ik bedoel dat men vaste contracten uren heeft (dus bv vast 20 uur per week) en nu wil hij wekelijks mensen naar huis sturen om te bezuinigen op personeelskosten. Mag hij dit standaard doen en zo ja op grond waarvan. Ik begreep wel dat je te maken hebt met zo'n 1/9 deel van uren, maar zit daar geen maximum aan??

• Lida Venema

Vast contract 20 uur per week: hij mag dus niet standaard elke week uren verminderen om te bezuinigen! Tenzij er een min-max contract is en er gelegenheid is om de 20 uur/week op JAARbasis wel te halen. Maar dan nog: in overleg.

Wat bedoel je met 1/9 deel??

Groet, Lida

• Jojo

Met 1/9 deel bedoel ik dat hij je ongeveer 1/ 9 deel van die 20 uur (dus ongeveer zo'n anderhalf uur per week ) zou mogen laten overwerken of naar huis zo kunnen laten gaan.

groetjes Jojo

• Irene

Hij mag je wel naar huis laten gaan maar moet de uren dan gewoon doorbetalen.

Irene

• Hen

Al in de CAO nagekeken? Heb je iets aan artikel 4 (met name 8, 2) van de cao kinderopvang? (www.cao.pagina.nl, cao kinderopvang –> zie daar).

Verder: natrekken bij de OR (als die er is), wat die ermee gedaan heeft.

• Jojo

Irene,

Waarom zou hij je dan alsnog moeten uitbetalen??

Groetjes

• Irene

simpel. Deze mensen hebben vaste contract uren. Werkgever heeft derhalve vaste verplichtingen.

Irene