De stap ervoor is overgeslagen? Als er eenmaal afspraken gemaakt zijn/worden met mensen, zit een bedrijf eraan vast… tenzij er ook goede contracten zijn opgesteld.
Normale gang van zaken:
Voordat je vacatures kunt stellen, wordt geconstateerd of het nodig is om mensen voor bepaald werk aan te nemen.
Dat betekent uitbreiding van werkzaamheden van de organisatie. Of wijziging in de werkzaamheden van een afdeling: hier wat weg en daar wat bij, of alleen: daar wat bij.
Dit KAN vallen onder art. 25 WOR: adviesrecht. Het hangt er dan van af, of het een belangrijke verandering is, en … of het bij de normale gang van zaken in een bedrijf hoort (groei –> uitbreiding: lijkt logisch).
Het begrip “belangrijk” kan omschreven worden/zijn, in een overleg tussen bestuurder en OR. Als het dat nog niet is: kan dit alsnog gedaan worden. Het kan gaan om de spanwijdte van het vermogen van een leidinggevende, om er ineens een aantal mensen bij te krijgen. Op een kleine afdeling kan er plotseling meer ruimte nodig zijn voor die personen –> hoe zit het met de arbowet (zolang deze niet wijzigt, is hij van kracht)? Is er een kostenplaatje gemaakt, waaruit blijkt dat die extra personen ook betaald kunnen worden, en dat de uitbreiding nu of over enige tijd rendement op gaat leveren, bijvoorbeeld door hogere productie.
Wat voor de OR belangrijk is volgens mij:
te constateren welke vragen / consequenties jullie denken tegen te komen: Is het echt nodig om nieuwe mensen aan te nemen in nieuwe functies? Waar is dat op gebaseerd (analyse?). Waar moeten die mensen dan aan voldoen? Hoe zien hun functiebeschrijvingen eruit? (Daaruit kun je afleiden, welke taken/verantwoordelijkheden ze krijgen.) Wat voor effect heeft (mogelijk) dat op functies van anderen? En als: hoe wordt daar rekening mee gehouden/welke aanpassingen worden wanneer doorgevoerd?
Hoe worden ze geselecteerd? Zijn er assessments voor nodig? Kan/wil de OR (bij sommige functies) betrokken worden bij de sollicitatiecommissie? Wat zijn de extra kosten? Er valt vast nog wel meer te bedenken: aan jullie.
Let wel: je kunt je daarbij baseren op het adviesrecht wat je mogelijk had (mogelijk: altijd onderwerp van interpretatie als het niet direct slaat op een van de onderwerpen uit art. 25 WOR). Krijg je dat niet en zie je het nut van uitbreiding wel in: ga dan niet soebatten over het krijgen van een recht, maar draag argumenten aan.
Let wel: als je argumenten kunt aanvoeren hoe iets beter kan, of als je kunt aantonen dat er nog wat over het hoofd is gezien (een werkgever, een leidinggevende is ook niet heilig), zal de redelijke werkgever er iets positiefs mee doen. En: tegengas geven wil nog niet zeggen dat je de hakken in het zand zet. Het betekent gewoon kritisch meedenken in het belang van je organisatie, en dus van alle medewerkers. In een goed overleg kan het respect van de werkgever alleen maar groeien voor de OR die (respectvol) kritisch is.
Kortom: mogelijk adviesrecht over het gelopen voortraject (het speelt al enige tijd: je stond erbij en keek ernaar, maar dat kan gebeuren: geen man overboord als je een goede relatie met de bestuurder hebt). Overlegrecht over bovenstaande conform art. 23: minimaal eenmaal op een overlegvergadering bespreken.
Succes.