medezeggenschap in het buitenland

• Leo

Beste collegae,

ik werk voor een organisatie die zich bezig houd met ontwikkelingshulp. Hiertoe heeft de organisatie naast een hoofdkantoor in Nederland ook een groot aantal vestigingen in het buitenland.

De organisatie heeft in het verleden besloten dat het medezeggenschapsmodel zoals het in Nederland gevoerd wordt, in de gehele organisatie doorgevoerd moet worden. Dus ook voor de locaties in het buitenland. Alles gebasseerd op de WOR.

Ook in deze organisatie wordt gereorganiseerd. De organisatie bestaat nu uit drie lagen en een hoofdkantoor. Er is een strategische toplaag, een regionale tussen laag (logische clustering van landen, aangestuurd door een regio directeur) en de uitvoerende laag in de landen zelf (core bussines). Het hoofdkantoor is gehouden aan de Nederlandse wet en moet een eigen OR oprichten.

Mijn vraag is of iemand een soortgelijke organisatie kent (hetzij ontwikkelingshulp of multinationals), die ik kan benaderen om te kijken hoe zij medezeggenschap geregeld hebben. Of iemand die zo gewerkt heeft en die me kan adviseren.

Groetjes Leo

• Irene

Herkenbaar houden is het uitgangspunt.

Dus mij advies zou zijn:

In de landen zelf per vestiging,afhankelijk van het aantal medewerkers en de zeggenschap, een OR. Mogelijk is het ook een aantal vestigingen te clusteren (dit kan middels GOR) Per land dan een COR die de overstijgende landszaken behartigd oftewel zaken die meer dan één vestiging aangaat.

Ervan uitgaande dat de vestigingen zich bevinden in Europa adviseer ik om voor Europa een EOR op te richten waarin alle landen vertegenwoordigd zijn. Deze EOR zal de zaken behartigen die meer dan één land aangaat.

Feit blijft dat je als medezeggenschap altijd de zeggenschap op de hielen moet zitten. Heb overleg met die bestuurder die het voor het zeggen heeft.

Hoop dat het zo duidelijk is voor je.

Groet, IRene

• Dirk.D.

Beste,

Elk land heeft z'n eigen wetboek, dus een OR oprichten naar Nederlands model, overal in de wereld is dus een “utopie”

Wat wel in Europa kan is een OR volgens het verdrag van Maastricht (EOR) waar bij dan het “informatie” recht het meest is geevalueerd

In landen buiten de EER (Europesche Economische Ruimte) is het geheel een ander verhaal, wil je daar wat goeds voor de mensen regelen, kun je het beste dit via de ILO (international Labur Organisation) of de locale vakbonden doen (welke in veel landen “onder gronds” moeten opereren en/of verboden zijn)

Dus sterkte

Groet

Dirk.D.

• Sybern Huizinga

Beste Leo,

Bij mijn weten is men bij AHOLD al langere tijd bezig met internationale medezeggenschap. Wellicht dat je contact opneemt met de voorzitter (Ruud Beumer) die je eventueel meer informatie kan verstrekken.

Shell en ABN AMRO zijn ook voortrekkers in de internationale medezeggenschap. Drie multinationals dus die hier mee bezig zijn.

Groet,

Sybern