Roosterplanning programma

• Francis

Bij ons werden de roosters op diverse settingen handmatig of zo men wilde middels Excel bijgehouden/gepland.

Hierna werden de roosters met de daadwerkelijke gewerkte uren en eventuele extra gewerkte uren doorgegeven aan de Financiele afdeling.

Omslachtig en niet efficient dus.

Nu komt men met het feit dat er een nieuw roosterplanningsysteem wordt aangekocht (inmiddels al aangekocht) die alles gelijk trekt voor alle settingen.

Gevolg kan zijn dat er momenteel niet geroosterd wordt volgens de Arbeidstijdenswet e.d., waardoor er wijzigingen in de roosters (met dit nieuwe systeem) kunnen ontstaan.

Nu is de directeur van mening dat er voor dit nieuwe systeem/programma geen instemming moet worden gevraagd aan de OR, maar alleen instemming moet worden gevraagd als er voor een groep een nieuw rooster moet worden gecreeerd.

Mijn vraag aan jullie allen: klopt dit nu wel? Moet er voor het invoeren van een nieuw programma geen instemming worden gevraagd?

alvast mijn dank

• Lida Venema

Ja, WOR artikel 27 B en eventueel L .

Groet, Lida

• Francis

Thanks Lida,

Het leek mij ook als ik de WOR erop nasla, maar blijkbaar zijn zij van mening dat de aanschaf van het programma hier niet op slaat….

Vandaar toch maar mijn vraag..

• Susan v.d Brink

Volgens mij valt dit niet onder het instemmingsrecht, er wordt immers niets veranderd aan de roosters / werktijden op zich. De onderneming heeft zich gewoon te houden aan de arbeidstijdenwet etc., waar ook in het nieuwe programma als het goed is gewoon rekening mee gehouden kan (en moet) worden.

Het kan echter wel vallen onder het adviesrecht, artikel 25 k

Instemmingsrecht kun je in dit geval m.i. alleen afdwingen als je daadwerkelijk aan kunt tonen dat de roosters zullen veranderen.

• Dirk.D.

Beste,

De aankoop van zo'n programma, mits, inverhouding duur, zou Art 25 kunnen zijn ??? lijkt mij wat vergezocht..

Art 27 lijkt mij ook niet van toepassing, (alleen de aankoop)

Echter…. wat kan het systeem meer, dan alleen roosteren, indien het ook instaat is om personeel te volgen… tja dan wordt het 27, alleen de mogelijkheid al is voldoende…

Veranderen de arbeidstijden voor groepen werknemers dan is het ook Art 27, gaat het rooster buiten de arbeidstijden wet ? dan is het “nietig” voor gebruik, en bij overtredingen van deze wetgeving treed de “Arbeids Inspektie” verbaliserend op (moet je eerst je baas vertellen en blijft hij “volharden”, gewoon even bellen…

Resumé: instemming of advies ??: mischien advies indien een “belangrijke investering” en alleen “instemming” op de eventuele gevolgen…(de baas mag van alles kopen, zolang hij maaar binnen de regelving blijft werken)..

Groet

Dirk.D.

• Hen

Wat wil je ermee bereiken?

- het programma is al gekocht –> ook al zou men nu constateren dat er geen aansluiting met andere programma's kan worden gemaakt, of blijkt dat het so wie so niet werkt, of dat applicaties binnenkort niet meer te krijgen zouden zijn, dan is het al te laat (overeenkomst van koop); 25-k zou van toepassing kunnen zijn, als het niet tot de reguliere bedrijfsvoering hoort (jurisprudentie over “belangrijk”)

- instemming: art. 27 kan als er sprake is van een nieuw rooster –> dat komt dan misschien nog, of als er sprake is van een personeelsvolgsysteem

Wat let je om het op de agenda voor de overlegvergadering te plaatsen, en alle vragen die de OR heeft te stellen vooraf schriftelijk aandraagt met het verzoek ook hierop een antwoord te geven voor die overlegvergadering. Als jullie bedenkingen hebben, of problemen voorzien, of op de werkvloer ervaren, kunnen jullie als OR ook zonder alle regeltjes proberen op basis van argumenten tot een goed gesprek te komen. Dan kan jullie achteraf niet verweten worden dat je er niets aan/mee hebt gedaan.

Succes.