reglementen:wanneer, toezicht, controle, sancties

• Peter de B

Hallo,

Plotseling wordt je met voor jouw tot dan toe onbekende reglementen geconfronteerd: je ondertekent of de stekker gaat eruit. Geen keus, mes op de keel en accepteren.

Deze situatie doet zich bij ons voor en heeft bij onze OR commissie tot de volgende vragen geleidt:

- mag een “club(lees IT)” binnen een organisatie zonder de OR te raadplegen zomaar (pc gebruikers-)reglementen opleggen die voor heel het bedrijf gelden, vervolgens de werknemers de keus laten in de geest van “je doet het of je doet het” , hier bij non compliance vervolgens sancties op zetten, die bij ten uitvoer brengen het bedrijfsbelang zouden kunnen schaden (pc afsluiten).

Dit leidt bij mij algemeen tot de vragen:

- wanneer mag je eigenlijk reglementen opstellen

- wie dient deze goed te keuren, waaraan moeten deze tenminste voldoen

- wie houdt er toezicht op korrekte uitvoering

- wie bepaalt sancties…onder welke wetgeving vallen sancties deze aard eigenlijk

- mogen sancties klakkeloos uitgevoerd worden….

mvg

Peter deB

• Irene

Dit noemen ze een email- en internet protocol. In dit protocol behoren de zaken te staan die bij jou leiden tot vragen. Vervolgens moet dit protocol ter instemming worden voorgelegd aan de ondernemingsraad.

Zie ook de site van college persoonsgegevens www.cbpweb.nl

http://www.cbpweb.nl/downloads_av_sv/AV21_raamregeling.pdf?refer=true&theme=purple

Goed werken in netwerken.

Eenvoudiger kan ik het niet maken.

En nee, de situatie die zich bij jullie voordoet mag dus niet.

Groet, Irene

• Pieter de B

Ik heb een en ander gelezen, maar wil het probleem even opsplitsen, met name gericht op het afsluiten van de computer want daar kan ik nog steeds niets over vinden. Op het online formulier zit overigens inmiddels een knop voor “niet-accoord”.. dus dat is alweer een stapje gewonnen.

Het gaat nu met name over het afsluiten van de computer als sanctie op niet-accoord gaan. Het gaat hier om een security document. Het bedrijf wil terecht zeker stellen dat er geen gegevens op straat komen. Hiertoe moet de medewerker accoord gaan met een aantal bepalingen. Egaal wat hier instaat, blijft per saldo de sanctie staan van het afsluiten van de pc. Mag dit…. en waar kan ik eventueel aan ontlenen dat dit niet kan.

Met dank

PdeB

• EM

Beste Peter,

Omdat het aan mij verzonden e-mailtje niet beantwoord kan worden (ongeledig e-mail adres) plaats ik de reactie maar hier. Bedankt voor je compliment maar in dit geval onterecht. De prikpagina wort niet door mij bijgehouden. Wie dit wel doet weet ik niet maar reacties moet via het e-mail formulier van de prikpagina. Hier de url: http://ondernemingsraad.prikpagina.nl/mailform.php?f=2316

• Irene

Hoop dat jullie wel van tevoren duidelijk aangegeven krijgen waar je dan mee accoord gaat. Kan me voorstellen dat een organisatie wil voorkomen dat security documenten op straat komen. Wel zal ook deze regeling dan beschreven moeten worden met daarbij de regels en de sancties. Deze regeling moet dan ter instemming naar de ondernemingsraad. Immers het betreft een regeling voor een groep medewerkers.

Waar het nu concreet om gaat is dat de organisatie best zekerheid, bedachtzaamheid en het voorkomen van “lekken” mag willen en eigenlijk zelfs moet willen maar de organisaties moet er dan ook voor zorgdragen dat het goed beschreven staat.

Succes, Irene