Wijzigen personeelskorting instemmingsplichtig?

• Steven Staples

Mijn werkgever is van zin om de personeelskorting op producten van het eigen bedrijf te verlagen. Ik weet dat er fiscale grenzen aan zitten, die in 2004 zijn aangescherpt, maar dat is niet de motivatie van de werkgever: voor alle vestigingen gaat dezelfde korting gelden, waar die deze eerst zelf konden vaststellen.

Natuurlijk kan je de personeelskorting zien als een secundaire arbeidsvoorwaarde. Er staat echter niets over in de CAO of het individuele arbeidscontract. Is het wijzigen van de HOEVEELHEID korting (NIET afschaffen of wijzigen van het systeem van de personeelskorting) instemmingsplichtig of niet? En zo ja, wat is de redenering?

Groet,

Steven Staples

• Roger

Als de werkgever de prijs vaneen kopje koffie zou verhogen, zou je daar als OR ook zeggenschap willen over hebben ?

Het is geen “secundaire arbeidsvoorwaarde” , het is een vorm van “goodwil” van de werkgever.

• Irene

Nee, mits het is opgenomen in de arbeidsovereenkomsten. Maar dat zal wel niet het geval zijn.

Groet, Irene

• Henk

Dag Steven,

Artikel 27 geeft een limitatieve opsomming van instemmingsplichtige onderwerpen. Als het niet uitdrukkelijk staat genoemd is er geen instemmingsrecht. Alleen wanneer er een directe relatie met een van de genoemde onderwerpen is er een kans dat de rechter je gelijk geeft.

Wellicht is deze korting te zien als een vorm van beloning. Je zou daarover juridisch advies kunnen inwinnen. Maar ik denk dat je weinig kans maakt. Er is sprake van een beloning als deze korting afhankelijk is van individuele prestaties of wanneer er collectief een verplichting is een bepaald deel van je salaris bij het eigen bedrijf te besteden. Noch het een noch het andere zal van toepassing zijn.

Ave, Henk

• Steven Staples

Dank allemaal voor de reacties (Henk, je was zoals altijd weer helder en klaar!).

Vandaag is er een overleg over dit onderwerp, ik zal wel horen wat er precies te gebeuren staat. Formeel zal de OR geen rol hebben. In ieder geval heeft de OR niet eerder instemming gegeven op dit onderwerp (ook niet over de tarieven in het bedrijfsrestaurant of de prijs van de koffie!) en is daarmee geen ‘recht’ op instemming ontstaan.

Groeten,

Steven Staples