Zetels

• Asje

regelmatig lees ik dat er sprake is van het terugbrengen van het aantal zetels van de ondernemingsraad, en dat dit vastgelegd wordt in het reglement van de OR. Kan dat zomaar? Op de een of andere manier verkeer ik in de veronderstelling dat het aantal OR zetels wettelijk bepaald is en dat hier geen wijzigingen op kunnen plaatsvinden, of in ieder geval niet minder zetels dan wettelijk bepaald.

Waar kan ik vinden of er in negatieve zin afgeweken mag worden van het aantal zetels?

Dank voor jullie reacties,

Asje

• Henk

In WOR Artikel 6 wordt de samenstelling van de OR behandeld.

In lid 1 Is bepaald de aantal OR leden die gekozen mogen worden. In hetzelfde lid staat ook o.a. dat de OR met toestemming van de ondernemer in zijn reglement een afwijkend aantal leden kan vaststellen. Als je dit leest kunnen dat meer en minder zijn dan het genoemde aantal OR leden en relatie tot de werkzamepersonen.

In lid 6 staat dat een dergelijk aanpassing pas kan ingaan na de zittingsperiode.

Als ik dit zo lees mag het wel, alleen zou ik zelf nooit minder OR leden in een reglement willen regelen.

Groet

Henk