instemmingsverzoek wijziging autoreglement

• Leeuwhans

Hoi,

Onze bestuurder heeft de Or verzocht in te stemmen met het gewijzigde autoreglement. Met sommige nieuwe artikelen heeft de OR weinig, maar met 1 artikel heel veel moeite. Als ik nu op Google kijk denk ik te lezen dat de OR helemaal geen instemmingsrecht heeft. Als de OR niet zou instemmen met het vernieuwde reglement of het ene artikel zou willen laten schrappen, zou dat wel eens grote problemen kunnen opleveren. Ik geloof dat ondernemer naar kantonrechter zou moeten of met een nieuw nog ander reglement zou moeten komen. Dat zal de tamelijk goede verstandhouding niet ten goede komen. Mijn vraag is dus: heeft de OR instemmingsbevoegdheid of niet en wat is de waarde (juridisch) van het verzoek van de bestuurder als de OR geen instemmingsbevoegdheid heeft?

Bij voorbaat dank

Leeuwhans

• Lida Venema

Als de OR reeds eerder instemming heeft verleend aan een dergelijk reglement, of het instellen van een reglement, dan is het gevolg dat wijzigingen OOK ter instemming voorgelegd worden.

Valt jullie bedrijf onder een CAO? Of…gaat het om medewerkers die b.v. niet onder een CAO vallen? In het laatste geval onderhandel je dus als OR over de arbeidsvoorwaarden en heb je inderdaad je instemmingsrecht.(bedrijfsreglement).

Mocht dit allemaal niet het geval zijn dan kan je bestuurder natuurlijk wijzigingen aanbrengen en dat zal dan in principe met ieder individu geregeld moeten worden, ook afhankelijk wat er in hun arbeidsovereenkomst staat.

Succes,

groet, Lida

• Henk

Autoreglement bedoel je waarschijnlijk een reglement waarin gebruik van een auto voor werk is geregeld. Dat kan voor woonwerk of zakenreizen zijn.

Indien dat het geval is, dan is een vergoeding daarvoor soms geregeld in een CAO, maar het kan ook individueel of met een OR geregeld zijn.

Volgens mij heb je daar geen WOR rechten, omdat het een onkostenvergoeding is, ipv loon.

Als een regeling afgesproken is met een OR zou het hoogst onfatsoenlijk zijn om wijzigingen niet met een OR te bespreken.

Henk