scholing or

• Uke D

Beste Wim,

Wij zijn in junie 2 dagen op cursus geweest, voor de “nieuwe” OR leden dus de eerste keer, toen vroeg die cursus leider ook al waar staat deze OR voor. Geen reactie. De voorzitter en secretaris keken hem aan als of hij russisch sprak, net of het geheim is waar deze OR voor zou staan. Want de cursus leider begon al door te vragen hoe het met deze OR was, nou rustig zeiden ze toen. Toen zei hij al, rustig met de WMO voor de deur, de OR moet er boven op zitten en niet afwachten tot de bestuurder ergens mee komt. Zo blijkt dus deze OR, nu blijkt, wel te werken. Als ze het ergens niet mee eens zijn zetten ze het in de notulen en wachten dan maar weer af of ze sturen dan per gods gratie toch maar een brief, waarin ze zetten dat ze de werkwijze betreuren, dat is het dan. Ze slaan zogezegd niet eens met de vuist op tafel. En om een betoog te houden, ja dat lijkt me wel wat, maar deze voorzitter overrompeld je gewoon en krijgt ook vaak steun van mede oude leden, en ik dan als enige nieuwe, hoe zou je dat moeten hebben. Ik wil niets liever hoor dan deze OR eens wakker teschudden. Maar ja ik zit er net in. Voel me nog niet zo sterk. Zeker na die aanvaring niet. Weet niet of je de reactie van mij naar lida en annelies hebt gelezen. Maar daar staat een beetje kort in hoe het gegaan is. Vandaar ook mijn angst voor deze twee(voorzitter en secretaris).

groetjes Uke D

• Wim Roest

Beste Uke,

Vanzelf gaat er niets en vinden er zeker geen veranderingen plaats. Het is moeilijk om op afstand goede adviezen te geven.

Als het moeilijk is om een betoog te houden is het misschien mogelijk je collega OR leden een brief te sturen. Of ga nog is een gesprek aan met alleen de voorzitter en leg je gevoel op tafel over hoe het allemaal op je overkomt. Maar het kan ook verstandig zijn om even geduld te hebben “de kat uit de boom te kijken” en te bezien of er misschien medestanders zijn binnen de OR. Met medestanders kan het beter gaan dan in je eentje. Nogmaals, moeilijk om van afstand te beoordelen wat nu verstandig is.

Groeten Wim

• ?toeval?

Medestanders vinden:

JAAAA!!! Achterkamertjes-politiek!!!

Is daar niet Balkenende 1 op gestrand??

Lijkt me niet een al te best advies…

• Dirk.D.

Beste Anton,…

Zo werkt de “democratie” toch?, hoe meer mensen vinden dat jij toevallig gelijk hebt, des te meer kans dat er ook iets veranderd toch?..

Dirk.D.

• Wim Roest

Als “achterkamertjespolitiek” de manier is om resultaten te halen voor wat je graag wil en belangrijk vind, dan moet dat maar. Medezeggenschap is immers overleggen, elkaar overtuigen. Dat doe je door met elkaar te praten, medestanders te zoeken! Ik weet dat er ook mensen zijn die graag “etalage politiek” bedrijven. Grote stoere verhalen voor de bühne en verder niet druk maken of je wel iets bereikt. Als jij denkt daar mee geholpen te worden, veel plezier. Maak ik mij druk om het behalen van resultaten.

• Annelies

Ben het helemaal met Dirk en Wim eens. Er is een verschil tussen achterkamertjespolitiek en iets in kleine kring uitpraten. Het eerste suggereert achterbaksheid. Het tweede is een manier om een probleem aan te pakken zonder bombarie. Je kunt best andere OR-leden vragen wat zij vinden en/of medestanders zoeken, als je er maar niet stiekem of geheimzinnig over doet.

Annelies

• ?toeval?

En toch ben ik er voor om het open te bespreken (in de vergaderingen) ipv iedereen af te gaan om te kijken hoe zij er over denken. Of voert de voorzitten zo'n schrikbewind dat niemand tegen zijn/haar mening in durft te gaan?? Bij bittere noodzaak kan je het ook in 1 van de commissies naar boven brengen ipv een algemene vergadering, maar verder zou IK niet gaan…

Groeten,

Anton

• Hermanus

Hoi,

Ik ben van mening dat als een persoon de moed heeft en tijd beschikbaar stelt om in een OR te gaan, hij/zij alle middelen ter beschikking moet hebben om zo spoedig mogelijk goed te kunnen meedraaien.

Dat komt ten goede aan de onderneming en aan het functioneren van de OR.

Gewoonlijk mag een OR en elke andere op vrijwilligers draaiende instantie zijn handen dichtknijpen bij voldoende leden. Als een OR-lid meent dat een cursus voor hem/haar toegevoegde waarde heeft dan zou de OR daar achter moeten staan en het bijwonen van de cursus moeten stimuleren.

Een voorzitter die dat bemoeilijkt of tegenhoudt maakt mij bijzonder argwanend. Wat denkt die voorzitter daarmee te bereiken dan? Zij heeft daardoor nu al problemen in de tent en de kersverse zittingsperiode. Heeft die OR soms een budget afgesproken met de bestuurder en komt zij nu krap te zitten?

Of wordt zij beïnvloed door de bestuurder of het management?

Op het “matje” roepen heb ik hier nog nooit meegemaakt. Wat zijn dat voor toestanden dan? Een OR is toch een samenwerkingsverband? Zoiets gebeurt op de lagere school, maar toch niet onder volwassenen.

Bij kwesties als deze zou ik inderdaad eens contact opnemen met de cursusleider. Die volgt zijn/haar OR toch het hele jaar en kan zeker een goed advies geven, als de voorzitter tenminste die leiding accepteert.

Sterkte

Annelies schreef:

>

> Ben het helemaal met Dirk en Wim eens. Er is een verschil

> tussen achterkamertjespolitiek en iets in kleine kring

> uitpraten. Het eerste suggereert achterbaksheid. Het tweede

> is een manier om een probleem aan te pakken zonder bombarie.

> Je kunt best andere OR-leden vragen wat zij vinden en/of

> medestanders zoeken, als je er maar niet stiekem of

> geheimzinnig over doet.

>

> Annelies

• Uke D.

Beste Hermanus,

Dank je wel voor je reactie, het is precies zo als je al zegt. Bij iedere vraag ( ook van oud OR leden ), geeft ze negatief antwoord, bijvoorbeeld van, daar is de OR niet voor dat moeten ze per locatie regelen, en, de OR is geen klachten commissie ed. Ja en dan houden ze al gauw hun mond, degenen denkt dan niet zelf na om verder te vragen het lijkt wel of ze klakkeloos alles aan nemen wat de voorzitter zegt. En inderdaad de voorzitter heeft een houding waardoor je al gauw dicht klapt waardoor ze dan niet verder vragen.Maar ik probeer hier als nieuweling door heen te kijken en verder te vragen. Zo heb ik dat ook geprobeerd met dat mailtje waar ik toen naar vroeg, waar voor ik moest “zitten blijven”. Maar ze heeft een manier waardoor je denkt nou het zal wel ik hou me maar stil, waardoor je dus dicht klapt. Ook om dat ik net begin. Ze hebben inderdaad een buget, maar hoeveel weet ik niet. Ik denk dat ze zich gewoon laten sturen door de bestuurder, ze zijn bang voor “stennis”, want dan hebben zij het gedaan, zo komt het bij mij over. Op de cursus was de voorzitter ook al niet zo spraakzaam t.o.v. de cursusleider, dat voelde deze ook wel, ze vinden dat ze al heel erg gegroeid zijn als OR dat is steeds hun stop woordje, en je moet ook niet teveel en te moeilijk willen aldus de voorzitter en secretaris. Misschien heb je nog wat ideen voor mij om deze OR tijd door te komen, met resultaat, ik hoor ze graag van je.

Nogmaals dank je wel.

groetjes van Uke