scholing or

• U.D. ega van Dirk.D.

Beste,

Ik zit sinds mei in de OR nu wil ik die 2 dagen van 4en5okt ook mee op cursus.

Maar dit wil onze voorzitter niet want ze zegt dat het te groot voor me is dat het netwerken is.En ze zegt dat het niet de gewoonte is dat een lid van de OR zelf uit maakt naar welke cursus hij/zij wil.

Na de OR. vergadering moest ik zogezegd nablijven en toen werd dat mij zo meegedeeld in bijzijn van de secretaris.Toen ik thuis kwam heb ik gelijk een brief gemaild met de mededeling dat ik de werkwijze vreemd vond en dat zij niet kunnen bepalen welke cursus goed voor mij is. Nu heb ik mail terug gekregen dat zij hem ingoede orde heeft ontvangen en dat ze hem ter kennis geving aan neemt. Nu kan Dirk mij hier ook wel in bij staan maar die staat eigelijk ook weer te dicht bij. Voor mezelf wil ik gewoon weten of deze weg goed is, en hoeveel tijd ik de voorzitter moet geven om verdere stappen te ondernemen voor ik vervolgens een bezwaar indien bij de secretaris en eventueel naar de bestuurder te gaan

groet U.D.

• Wim Roest

Even een vraag, ben je tussentijds gekozen of was je de eerstvolgende op de lijst? Je komt namelijk in een bestaande situatie begrijp ik.

Wat voor cursus is het wie gaan daar naar toe?

Het lijkt mij wel dat als je commentaar op de werkwijze van de OR hebt, je dit ter discussie stelt binnen de OR zelf!

• Dirk.D.

Beste,

Het was een nieuwe zittingsperiode.

Cursus prikborddag. Idereen die maar wil.

De voorzitter vind 4 dagen wel genoeg, terwijl je recht hebt op 8 als je ook in een commissie zit.

Voorzitter bepaald zelf de agenda, en wenste het er niet op te zitten en ook niet als rondvraag of ingekomen stuk te behandelen.

groet u.d.

• Annelies

Hoe kan een voorzitter weigeren iets te behandelen in de rondvraag? Je kunt toch gewoon je mond open doen en een vraag stellen? Het lijkt me wel zaak dat je het niet op de persoon speelt, maar vraagt naar het beleid van de OR op het gebied van trainingen en andere bijeenkomsten. Wie beslist en op basis van welke criteria?

• Lida Venema

De voorzitter bepaalt????????

Wat staat er omschreven in het reglement? Werkwijze DB etc?

Scholing WOR is minimaal, lijkt mij dat deze voorzitter zelf uitgebreid op cursus moet!

Wat Annelies al zegt, gebruik maken van de rondvraag en de vraag op tafel gooien..

Probeer in eerste instantie met andere OR-leden een standpunt te bepalen.

Vraag de voorzitter met argumenten te komen (liefst schriftelijk)

Is dit jullie eerste cursus? Zo niet, dan ook eens contact zoeken met je trainer.

Succes,

groet Lida

• u.d.

Beste Annelies,

Ik had de voorzitter en secretaris van tevoren een mailtje gestuurd, zodat ze het in de vergadering konden gooien, dus niet. Bij de mededelingen vroeg ik of ze m'n mail ook hadden gehad, want ik had nl geen antwoord gekregen. Toen zei ze dat ze het na de vergadering het met mij er over wilde hebben, Ik helemaal verbaasd, vroeg toen of het niet in de rondvraag kon, nee na de vergadering. Dus op het matje. Hoe vind je dat?

Toen zei zij dus dat het niet de gewoonte was dat een OR lid zelf uit maakt waar die naar de cursus gaat.En ik moest eerst de werkwijze van deze OR maar eens lezen, maar ook die stukken had ik nog niet eens gekregen. En zij vond het nog te hoog gegrepen voor mij. Hopelijk kan een van jullie ( prikbord collega's OR ) mij helpen om deze voorzitter aan te kunnen.

groetjes Uke D

• u.d.

Beste Lida,

Dat staat inderdaad in het regelement van de OR. Ik wilde ook gebruik maken van de rondvraag. Misschien kan je beter de reactie van mij op Annelies haar stukje lezen anders moet ik het 2 keer vertellen, maar ik kan wel zeggen dat het knap lullig voeld als je zogezegd na moet blijven of te wel op het matje word geroepen. Wij zijn in juni voor het eerst op cursus geweest, als nieuwe OR. Maar nu wilde ik met die prikbord dagen mee. Waar zou die trainer mij mee kunnen helpen denk je? Ik had er zelf ook al aan gedacht hoor, maar ja ik weet het ook even niet meer.

groetjes Uke D

• Lida Venema

Staat er echt in jullie reglement dat de voorzitter bepaalt wat wel of niet op de agenda komt???????? Nee toch!

Ik begrijp dat jullie in juni op cursus geweest zijn, zijn er afspraken gemaakt voor een 2e sessie dit jaar?

Je trainer zou misschien kunnen onderbouwen waarom die prikborddagen voor jullie bedrijf wellicht interessant zijn, n.l. de drie hoofdonderwerpen die dan behandeld gaan worden zijn misschien van toegevoegde waarde.

Ik zou je aanraden niet door te drammen…je maakt het jezelf moeilijker als je nog een tijdje moet. Probeer toch met de voorzitter en het hele DB in gesprek te gaan. Iemand achteraf op het matje roepen is niet de juiste weg. Jij bent vrij om vragen te stellen en zeker in een rondvraag. Ik zou van dit onderwerp een agendapunt maken. Eens kijken wie dit van de agenda veegt. Goed (laten) notuleren. Hoe doen jullie normaal gesproken de rondvraag? En in een OV? Wie bepaalt de agendapunten van een OV-vergadering? Ook daar kan je dit onderwerp -scholing- laten agenderen en met je Bestuurder van gedachten wisselen welke richting, onderwerpen, voor zowel de OR als de organisatie van belang zijn, betrek het desnoods over de gehele zittingsperiode.

Wij b.v. hebben een meerjaren scholingsplan, de hoofdlijnen zijn hierin bepaald door ALLE OR-leden. Ruimte voor adhoc zaken is er altijd.

Nogmaals, succes en wie weet op de prikborddagen en anders op het bord zelf.

Groetjes,

Lida

• Wim Roest

Soms ontstaat door groepsgedrag een soort sektarisch sfeertje. De ‘nieuwe’ hebben dan maar de mores te leren van de ‘oude’ kan dan zo’n opvatting zijn zo proef ik nu. Ik heb dat wel is meegemaakt hoe dat uit de hand kan lopen. Ook al fractievoorzitter van een gemeenteraadsfractie trouwens. Als dan nog is uitgerekend de voorzitter de natuurlijke leider is geworden van de gevestigde orde kan het heel moeilijk worden voor nieuwe mensen.

Mijn advies is maak het bespreekbaar middels het houden van een betoog in de OR, niet in verwijtende zin maar in verbeterende zin. Een goede manier (voorstel) zou kunnen zijn om met de voltallige OR op cursus te gaan en de werkwijze van de OR ter discussie te stellen. Daar zijn goede cursus leiders voor.

• Annelies

Uke,

De manier waarop dit werd afgehandeld verdient geen schoonheidsprijs. Je hebt het gevoel dat je als een klein kind moest nablijven. Niet zo netjes van de voorzitter. Hij/ zij had moeten inschatten dat dit voor jou behoorlijk lullig zou zijn en op z’n minst voor een uitgebreide onderbouwing moeten zorgen. Het is in ieder geval niet in goed overleg gegaan.

Van de andere kant bekeken…..heb je je wel eens afgevraagd waarom je eigenlijk zo graag naar de prikborddagen wilt? Is het vanwege de onderwerpen, heb je het idee dat je er dingen kunt leren die je absoluut nodig hebt als OR-lid of in het belang van de gehele OR? Of is het nu een kwestie van touwtrekken met de voorzitter geworden?

Is het de moeite waard om hiervoor de boel op scherp te zetten? Zo nee, probeer het dan in een persoonlijk gesprek uit te praten, bijvoorbeeld aan de hand van jouw laatste gemailde brief. Je kunt eventueel een onpartijdig OR-lid vragen er bij te zijn. Maak duidelijk waarom deze bijeenkomst belangrijk voor je is, maar stel je ook open voor de argumenten van de ander. Je mag daarbij best laten merken dat je de gang van zaken heel vervelend vindt. Anders blijven dit soort gevoelens van onvrede doorsudderen en dat is nergens goed voor.

Bedenk ook dat er nog heel veel interessante bijeenkomsten worden georganiseerd, dus pin je niet vast op deze ene. Ik ben ook van mening dat je als beginnend lid doorgaans al genoeg om handen hebt zonder meteen de diepte in te gaan. Het lijkt me trouwens wel goed om het opleidingsbeleid van de OR eens ter discussie te stellen. Wie bepaalt of iemand een cursus mag volgen en waarom?

Succes!