Mag er een klokkenluider procedure worden gestart onder de medewerkers.
De bedoeling is om vermeende misstanden en wangedrag binnen de organisatie aan het licht te brengen, te onderzoeken en adequaat af te handelen.
Kunnen medewerkers dit weigeren!!
Natuurlijk mag dat, mits de OR ermee instemt. Het is dus aan de OR om zich af te vragen of een Klokkenluider procedure wel gewenst is of niet gezien vanuit het bedrijfsbelang en gezien vanuit het personeelsbelang, of het wel een deugdelijke procedure is, of het op een correcte manier wordt ingevoerd etc etc. Uiteindelijk is het aan de potentiële klokkenluider zelf of die gaat luiden of niet.
Ok, bedankt voor je reactie.
Ik proef uit het laatste, maar hoor wel als het niet zo is, dat er een soort verwachting van de directie is dat mensen elkaar gaan controleren.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat er een sfeer van wantrouwen wordt gekweekt. Wat al eerder is gezegd: het is aan de persoon zelf of hij de klok gaat luiden. Waarbij: het verhaal van de klokkenluider van de Notre Dame (het loopt meestal slecht af als je de klok luidt, is het niet in het begin, dan wel later in het traject) bekend is, neem ik aan. Daarom ook terecht de al gestelde vraag: wil je wel zo'n regeling?
Een dergelijke regeling kan m.i. gezien worden als een klachtenregeling. Daar heeft de OR instemmingsrecht toe.
Wil je verschillende regelingen verifieren, dan kun je even googelen (Nederlands) op “klokkenluidersregeling”. De derde hit onder “actualiteiten” van FNV geeft een algemeen beeld, waar zo'n regeling aan moet voldoen. Ook wordt men daar doorverwezen naar een andere link.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar: wat is de reden dat de directie dit in wil voeren. Weet men zelf dat er iets mis gaat in het bedrijf? Zou het dan niet een zaak van het management zijn om hier verandering in te brengen? Heeft de directie de touwtjes niet in handen en zoekt men “loyaliteit”? Wat wordt dan verstaan onder “loyaliteit”? Is de cultuur aan verandering toe volgens het management, en zoekt men iets om de boel wat los te wrikken zodat een verandering gemakkelijker gestart kan worden? Zaken, die je volgens mij ook eerst eens aan de orde zou kunnen stellen als OR.
Hebben jullie er al vragen over gesteld?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?