klokkenluider procedure

  • W. van Eck

    Mag er een klokkenluider procedure worden gestart onder de medewerkers.

    De bedoeling is om vermeende misstanden en wangedrag binnen de organisatie aan het licht te brengen, te onderzoeken en adequaat af te handelen.

    Kunnen medewerkers dit weigeren!!

  • Wim Roest

    Natuurlijk mag dat, mits de OR ermee instemt. Het is dus aan de OR om zich af te vragen of een Klokkenluider procedure wel gewenst is of niet gezien vanuit het bedrijfsbelang en gezien vanuit het personeelsbelang, of het wel een deugdelijke procedure is, of het op een correcte manier wordt ingevoerd etc etc. Uiteindelijk is het aan de potentiële klokkenluider zelf of die gaat luiden of niet.

  • Hen

    Ik haal het niet uit je verhaal:

    - wie is dan degene die de procedure start?

    - wat versta je onder “procedure”?

    - als je antwoordt op beide vragen is mijn laatste vraag misschien daarmee beantwoord: wat moeten medewerkers kunnen weigeren?

  • W. van Eck

    De directie start de procedure.

    het aanmoedigen van medewerkers om vermeende misstanden en wangedrag aan de kaak te stellen en zorgen voor bescherming indien zij met deze informatie naar buiten treden.

    Medewerkers moeten kunnen weigeren deel te nemen aan de procedure

  • ?toeval?

    bedoel je met weigeren; achterhouden van info? dan kunnen medewerkers toch weigeren door hun mond te houden… Net doen alsof er nix aan de hand is.

  • Hen

    Ok, bedankt voor je reactie.

    Ik proef uit het laatste, maar hoor wel als het niet zo is, dat er een soort verwachting van de directie is dat mensen elkaar gaan controleren.

    Het moet natuurlijk niet zo zijn dat er een sfeer van wantrouwen wordt gekweekt. Wat al eerder is gezegd: het is aan de persoon zelf of hij de klok gaat luiden. Waarbij: het verhaal van de klokkenluider van de Notre Dame (het loopt meestal slecht af als je de klok luidt, is het niet in het begin, dan wel later in het traject) bekend is, neem ik aan. Daarom ook terecht de al gestelde vraag: wil je wel zo'n regeling?

    Een dergelijke regeling kan m.i. gezien worden als een klachtenregeling. Daar heeft de OR instemmingsrecht toe.

    Wil je verschillende regelingen verifieren, dan kun je even googelen (Nederlands) op “klokkenluidersregeling”. De derde hit onder “actualiteiten” van FNV geeft een algemeen beeld, waar zo'n regeling aan moet voldoen. Ook wordt men daar doorverwezen naar een andere link.

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar: wat is de reden dat de directie dit in wil voeren. Weet men zelf dat er iets mis gaat in het bedrijf? Zou het dan niet een zaak van het management zijn om hier verandering in te brengen? Heeft de directie de touwtjes niet in handen en zoekt men “loyaliteit”? Wat wordt dan verstaan onder “loyaliteit”? Is de cultuur aan verandering toe volgens het management, en zoekt men iets om de boel wat los te wrikken zodat een verandering gemakkelijker gestart kan worden? Zaken, die je volgens mij ook eerst eens aan de orde zou kunnen stellen als OR.

    Hebben jullie er al vragen over gesteld?