samenvoegen van 2 OR

• Arina

Ik hoop ervaringsdeskundigen te treffen op deze site.

Twee OR'en gaan samen vanwege fusie.

Twee totaal verschillend werkende OR'en met 2 daarom verschillend werkende Ambtelijk secretarissen.

Uitvoerend voor de één, breed meedenkend en adviserend voor de ander.

Mijn vraag: wat is de beste en juiste manier om het ambtelijk secretariaat samen te voegen? En hoe is de werkwijze?

Heeft u ervaring met de geschetste situatie. Heeft u ideeën / visie over “hoe te komen tot een mooi huwelijk”?

Met belangstelling zie ik jullie berichten tegemoet.

Arina

• Henk

Mijn advies is:

- stel een Groeps OR in waarin beide bedrijven (OR-en) gelijk zijn vertegenwoordigd.

- Laat deze GOR een reglement en verkiezingen voorbereiden. De beide oorspronkelijke OR-en en hun secretariaten blijven in die tijd bestaan.

- In overleg met de bestuurder worden de faciliteiten voor de nieuwe OR afgesproken.

- Onder leiding van het DB van de nieuwe OR vindt er een werving plaats naar de nieuwe Ambtelijk Secretaris. De huidige secretarissen zijn uiteraard sollicitanten. Een van deze twee wordt de nieuwe AS. Als er voldoende ruimte is kan de ander specifieke taken blijven doen, anders herplaatsen naar ander bedrijf? Informeer naar mogelijkheden bij Vasmo en/of Marieke van Essen.

Henk

• Hen

Hangt er ook van af hoe deze assen zijn aangesteld: op basis van tijdelijk of vast. En / of wie er al langer zit. Het kan toch niet zo zijn dat een vast aangestelde as, die er het langst zit, nu moet gaan solliciteren?

Als er gekozen wordt voor een COR kan de langstzittende bv de COR erbij krijgen en houden beiden afzonderlijk de eigen OR. Afhankelijk van wat bestuurder en OR'en willen.

Wordt er gekozen voor een gemeenschappelijke OR (art. 3 WOR), dan is het de vraag hoe bestuurder en OR tegen dit verhaal aankijken.

Ik zou ervoor uitkijken niet als as hiervoor te gaan knokken. Daar heb ik teveel negatieve ervaringen mee gehad en bij anderen mee gezien. Maar dat is eigen keuze. De COR/OR moet weten welke ondersteuning ze wensen. Ze kunnen daarbij gebruik maken van wet- en regelgeving (arbeidsrecht). Als er 1 is aangesteld op tijdelijke basis, en de ander vast en die is ok volgens (het gros van) de OR, dan kan voor een koninklijke weg worden gekozen door het tijdelijke contract niet te verlengen. Tenzij er beloftes zijn gedaan bij de aanstelling.

nb: Wat een mooie naam, Arina. Hoe kom je daar zo aan …?

• Irene

Je geeft het zelf al aan. Er wordt nu nog op twee heel verschillende niveaus gewerkt door zowel de OR-en als de Assen.

M.i. kan dit goed samengaan indien met respect naar elkaar wordt gecommuniceerd en gewerkt. Laat deze twee Assen samenwerken en laat ze dat doen waar ze goed in zijn. De één beleidsvoorbereidend en de ander ondersteunend. Probeer tot een gelijkwaardige verdeling van werkzaamheden te komen waarbij je bijvoorbeeld af zou kunnen spreken dat een ieder 15% van de werkzaamheden van de ander uitvoerd om zo op de hoogte te blijven van hetgeen wordt gedaan door de ander.

Ben me ervan bewust dat ik wel van de meest ideale situatie uitga. Twee Assen die prima in staat zijn met elkaar te communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect.

Succes met de uitvoering. Groet, Irene