aantal handtekeningen voor ongeorganiseerde kandidaten

• Hermanus

In ons reglement staat dat op een bepaald moment gedurende de verkiezingsperiode door de kiescommissie het aantal handtekeningen wordt vastgesteld dat een ongeorganiseerde kandidaat nodig heeft voor het indienen van een kandidatenlijst.

Er is voorgesteld het aantal vast te leggen in het reglement en het dus niet meer bij de verkiezingen pas vast te stellen. Gedacht wordt aan bijvoorbeeld 10 handtekeningen.

Ik vraag me af hoe dit geregeld is bij andere ondernemingsraden. Is bij jullie in het reglement een aantal vastgelegd of bepalen jullie dat pas gedurende de verkiezingsperiode?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Hermanus

• Dirk.D.

Beste,

Is bij ons 5% van de ongeorganiseerden met een maximum van 20 handtekeningen.

Groet

Dirk.D.

P.S. toen waren wij nog met heel veel medewerkers..

• roger

Het aantal handtekeningen is duidelijk in de wet vermeld.

Artikel 9 lid 2 / b : een derde of m'eer van diegenen van d ein de onderneming werkzame kiesgerechtigde personen die geen lid zijn van een vereniging als bedoeld onder a welke kandidatenlijst heef tingediend, echter met dien verstande, dat voor het indienen van een kandidatenlijst met 30 handtekeningen kan worden volstaan.

In concreto betekend, dat enkel wanneer er mee dan 100 werknemers zijn, er een vast aantal kan woreden gesteld namelijk 30. In d eandere gevallen moet per verkiezing het aantal worden vastgesteld, nadat de kandidaten van de vakbonden zijn binnengediend.

• Irene

Ik sluit me helemaal bij Roger aan.

en hoe meer handtekeningen er moet worden verzameld des te beter. Op deze manier weet een groot deel van de medewerkers die jij wellicht gaat vertegenwoordigen wie je bent.

Mijn bescheiden mening is dat ook vakbondsleden handtekeningen zouden moeten gaan verzamelen. Ze doen zichzelf tekort door het niet te doen.

Groet, Irene