Sanctie

• Herman

Beste mensen,

Bij ons bedrijf heeft kort geleden een werknemer een beste fout gemaakt.

Dat kan gebeuren.

Echter tijdens een controle mogelijkheid heeft deze persoon niet gecontroleerd.

Hij heeft gedaan alsof hij zijn product gecontroleerd heeft, maar ( fictievegegevens genoteerd)

Na een paar uur is de nieuwe ploeg gekomen en die constateerde deze fout direct.

De werknemer is door het bedrijf aangesproken op zijn fout en foute gegevens.

En daarvoor een sanctie gekregen van een wel hele forse geld boete die in een aantal maanden van zijn salaris ingehouden wordt.

een FORSE geld boete.

Inhet bedrijfs reglement wordt wel gesproken over sancties, maar meer over schorsingen en officiele waarschuwingen.

Mag een bedrijf Boete's/sancties uit delen van een aard waarbij ik me afvraag of dit wel normaal is?

Herman

• Asje

Beste Herman,

allereerst denk ik dat de medewerker van geluk mag spreken dat hij niet ontslagen is. Daarnaast denk ik dat een geldboete (terugbetalen van de geleden schade?) niet mag. Normaal is het in ieder geval niet. Het kan natuurlijk zijn dat de bewuste medewerker door zijn handelen (of eigenlijk niet handelen) ten onrechte een bonus heeft ontvangen die hij nu moet inleveren.

Voor de ondernemingsraad is dit wel een goede mogelijkheid om met de bestuurder te gaan praten over het huishoudelijk reglement waarin het sanctioneringsbeleid is opgenomen.

Met vriendelijke groet

Asje

• herman

De boete is een deel van de “schade” die het bedrijf zegt te hebben geleden.

zeg maar samsam, jij de ene helft en wij de andere helft.

En maak me dan ook eniogzins zorgen over hoe verder? Als iemand een mispeer van 100000 euro maakt? wat doe je dan?

In het regelement staan de mogelijke sancties. geld boetes staan daar niet in.

En komen er als het aan mij ligt er ook niet in.

Sanctie's zijn, waarschuwing–> officiele waarschuiwng—>schorsing–> ontslag

En dat is voldoende voor de WG

herman

• Irene

Dan kan hij dus geen geld eisen. Duidelijk.

Het staat niet beschreven. Hij is op het punt van ‘waarschuwing’ aangekomen.

Wel kan de organisatie hem de volgende keer schorsen conform het reglement.

Deze regeling waarover je schrijft behoeft wel de instemming van de ondernemingsraad overigens.

Irene

• Lida Venema

Herman, kijk eens op de site: www.arbeidsrechter.nl. Hieronder een klein geciteerd stukje daaruit:

: Boetebeding

De werkgever kan met de medewerker overeenkomen dat de medewerker een boete verschuldigd is, als hij bepaalde voorschriften overtreedt. Dit boetebeding ziet dus op de situatie dat een medewerker zich misdraagt tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst, oftewel het dient als disciplinaire maatregel. Een dergelijk boetebeding wordt schriftelijk in het arbeidscontract opgenomen. De hoogte van de boete moet in geld vastgelegd worden, terwijl ook de voorschriften die de medewerker niet mag overtreden uitdrukkelijk in de arbeidsovereenkomst worden opgenomen (art 7:650-1-2 BW). Het overeenkomen van een boetebeding is niet mogelijk wanneer een cao een standaardregeling voor een boetebeding met zich meebrengt (1.5.2.)." einde citaat.

groet, Lida

• herman

Let wel, we praten over een bedrag van 1000 euro die door WN in 10 maandelijkse termijnen op het salaris ingehouden gaat worden.

WN heeft best wel een grote fout gemaakt, wil dus ook geen gezeik. en desnoods doe boete/schade vergoeding betalen.

In het arbeids regelement van het bedrijf ( waarvan ondergetekende niet weet of dit ooit door de OR is goedgekeurd) staat dat WN tegenover de WG aansprakelijk is voor alle schade welke hij door zijn opzet of grove schuld ten opzichte van WG veroorzaakt.

Daarnaast staat 1 artikel verder dat de volgende sanctie's toegepast kunnen worden.

modelinge berisping

schriftelijke berisping

schorsing met of zonder behoud van salaris

ontslag

Tevens denk ik dat WG gewoon een dramtisch slechte beurt maakt bij de rest van het personeel. En dat is niet de eerste keer.

Het voltallige personeel kan zich denk ik wel vinden in de sanctie's zoals er staan,

Dus de berisping, schorsing en als laatste mogelijkheid het ontslag.

De WN die hier de fout in gaat heeft al eerder een akefietje gehad, en wil geen gezeik.

Maar als OR lid maak ik me zorgen wat de volgende stap gaat worden van WG, zeker bij schade claims die groter gaan worden.

WG had persoon moeten schorsen, desnoods voor een week. Maar geld eisen is denk ik niet de oplossing.

Herman

• Lida Venema

Herman,

Gezien je reactie vraag ik mij af of je de site wel goed hebt bekeken en doorgelopen want….en dan nog een stukje citaat arbeidsrechter:

"Het boetebeding moet aan de volgende eisen voldoen:

A. De boete mag de werkgever niet ten goede komen (art 7:650-3).

B. Het bedrag dat een medewerker per week aan boeten verschuldigd is mag niet meer zijn, dan het loon over een halve werkdag per week (art 7:650-5).

C. De bestemming van de boete moet zijn overeengekomen en behoord op geen enkele wijze aan de werkgever zelf ten goede te komen. Het gaat bijvoorbeeld om een goed doel of om een geblokkeerde rekening die wordt opgebouwd en gebruikt voor (alle) medewerkers (art 7:650-3 BW)." einde citaat.

Groet, Lida

• Herman

Ja, maar ik heb het idee, dat de baas er geen boete van maakt, maar een schade vergoeding.

Herman

• Dirk.D.

Beste,

Dus OR wakker worden, hier overtreed de werkgever duidelijk de arbeids wetegevingen, en zo'n besluit is nietig….

Elk beding wat hier van afwijkt is “nietig” (laatste volzin)

Groet

Dirk.D.