aantal OR-leden

• Ronald

Hallo,even voor alle zekerheid een vraagje voordat de volgende overlegvergadering,en een dag later het 1/2 jaarlijks overleg met het Bestuur aangegaan wordt…:

Kan/mag een bestuurder eenzijdig beslissen tot het aanstellen van een kleinere OR (qua aantal leden) dan waarop die onderneming feitelijk (wettelijk…), gezien het aantal personeelsleden (na overname..) recht heeft?

Groeten,

Ronald.

• Irene

Nee, je het recht op een bepaald aantal zoals beschreven in de WOR.

Afwijken kan alleen in overleg. Dit geldt ook wanneer je meer zetels wilt. Dan behoor je als OR met bestuurder te overleggen. Dus wanneer bestuurder minder zetels wil dan zal hij met de OR moeten overleggen.

Ben nog wel benieuwd waarom bestuurder minder zetels wil.

Irene

• Ronald

Bedankt Irene voor je antwoord. Dat zelfde antwoord had ik ook in gedachte, maar af en toe een bevestiging is wel eens fijn….

Door overname van een andere instelling hebben wij, qua toename van, en aantal personeelsleden, recht op uitbreiding van de OR met 2 leden…

Volgens mij komt de werkgever er nu echter achter dat bij de instelling die wij overgenomen hebben in het verleden nooit faciliteiten zijn verleend m.b.t. de OR aldaar..terwijl wij die wel hebben…Heb de bestuurder in het verleden daar al meerdere keren op gewezen, ook naar aanleiding van de nieuwe begrotingsplannen (waar hij nog steeds uitging van hetzelfde aantal OR-leden van voor de Overname..) .

Eerlijk gezegd denk ik dat hij nu manieren aan het zoeken is om , ofwel het aantal OR-leden wat te kunnen verminderen, ofwel de faciliteiten (in ons geval..extra uren..) op hetzelfde peil te kunnen houden als waarop het stond….dat is voor hem nl. begrotingstechnisch wellicht het eenvoudigste….

Groetjes,

Ronald.

• Anne

Ook onze OR heeft dit een keertje geopperd tijdens een ov. De directie was natuurlijk meteen voorstander van minder OR-leden, want dat zijn weer meer “handen aan het bed”.

Achteraf zijn we blij dat we nog contact gezocht hebben met onze cursusleider. Deze heeft ons met klem afgeraden om met minder leden verder te gaan. Je plaatst jezelf in een zwakkere positie. Wie zegt dat je ooit nog terug mag naar het oude aantal leden. Mometeel zitten we in een fusietraject en met minder leden heeft de OR echt niet voldoende tijd om aan dit onderwerp te besteden.

Waar je volgens de WOR recht op hebt daar moet je ook (zoveel mogelijk) gebruik van maken.

Anne

• Irene

Ronald,

Kijk even in Inzicht waar je formeel recht op hebt qua tijd. Het is natuurlijk wel zo dat jullie als OR-en eens reeel moeten gaan kijken naar de tijd die jullie denken nodig te hebben. Is het huidige aantal uren teveel dan moet je ook de moed hebben daar een aantal van in te leveren. Ik ken OR-en die zoveel uur hebben dat ze zich aan elkaar ergeren omdat er de helft van de tijd niet tot bijna niets gedaan wordt. Ik zou me voor kunnen stellen dat ook een organisatie zich daar aan gaat storen.

Kortom: OR-werk is werk en daarvoor moet je uren krijgen en faciliteiten. Maar niet meer dan nodig is en ook niet minder.

Met redelijkheid naar bestuurder behaal je in deze situaties de meeste winst.

Succes,

Irene

• Hen

Dit kan alleen in onderling overleg. Zie het desbetreffende artikel (niet bij de hand hier). In overleg betekent: als dit overeengekomen wordt tussen de beide gesprekspartners. Er zijn voor- en nadelen aan. Als je vooraf afspraken maakt dat je bij de eerstvolgende verkiezingen weer automatisch het juiste aantal volgens de WOR mag, dan heb je aan die clausule ook voldoende.

Het is een keuze.

• Wim Roest

Discussiëren over gevolgen en wat wel en niet moet of hoort volgens de wet is leuk, maar gaat toch echt voorbij aan de oorzaak.

De bestuurder ziet de OR blijkbaar als kostenpost. Daar kan je als OR boos om zijn natuurlijk, beter is het om je als OR af te vragen hoe dat nu komt. Daar is wel enige zelfreflectie voor nodig. Het lijkt mij verstandig om niet over het aantal zetels te gaan praten (wet is wet) maar wat voor medezeggenschap nodig en wenslijk is en wat OR en bestuurder daar aan kan doen. Zoek daar desnoods hulp bij.