Een kennis werkt bij een Thuiszorginstelling in de buitendienst (zij verleent zorg gewoonlijk ‘s avonds en in het weekeinde. Zij ervaart problemen in de omgang met collega’s en teammanager. Uit wat zij mij vertelt begrijp ik dat de wijze waarop de teammanager dit behandelt voor haar bijzonder onplezierig is. De teammanager is niet onpartijdig. Ik werk zelf in het bedrijfsleven en dacht altijd dat dit soort situaties bij instellingen en semi-overheid goed geregeld waren. Ik heb haar al aantal keren geadviseerd contact te zoeken met een vertrouwenspersoon voor het personeel.
Het lijkt erop dat zo'n vertrouwenspersoon er niet is. Ik zag vorige week een stukje op Het Journaal dat ging over intimidatie en pesten op het werk. De situatie die daar werd beschreven leek heel erg op de ervaringen van mijn kennis.
Mijn vraag is dus: Is het bij Thuiszorginstelling geregeld dat er een vertrouwenspersoon is? Zoneen, waar zou iemand die behoefte heeft aan een vertrouwenspersoon dan wel terecht kunnen? Bij een OR-lid? Kan die vertrouwelijke informatie voor zich houden?
Ik heb er lang over nagedacht of ik deze vraag hier zou kunnen stellen. Ik blijf er maar mee lopen en zou zo graag een oplossing kennen of een goed advies willen geven.
Hermanus