sluiting kerst

• Bri

Beste allemaal,

De directie van ons bedrijf heeft besloten om vanaf dit jaar tussen kerst en oud&nieuw te sluiten (dit was voorheen ook zo). De mening van de mensen is geïnventariseerd en iets meer dan de helft was voor de sluiting. Het is besproken geweest in de OR en die hebben in principe akkoord gegeven. Nu zijn er een aantal medewerkers in opstand gekomen en is de voorzitter van de OR van mening dat de beslissing moet worden teruggedraaid, omdat hij dacht dat de regeling alleen voor dit jaar geldig was, in de notulen staat het anders vermeld (wel vanaf dit jaar en volgende jaren), deze notulen zijn goedgekeurd door OR en een verslag is naar de medewerkers gegaan, hij wil dus ook dat de notulen worden aangepast. Directie wil bij het genomen besluit blijven.

Staat de OR in zijn recht of mag de directie gewoon bij zijn besluit blijven?

• Henk

Tja, als bestuurder en OR een akkoord ergens over hebben, en het staat zo ook in het verslag, dat verslag is kennelijk ook nog een keer besproken én goedgekeurd. Dan kan je de boel natuurlijk niet openbreken omdat achteraf blijkt dat de voorzitter van de OR het anders begrepen heeft………….

“iets meer dan de helft” van de medewerkers was voorstander van sluiting schrijf je. Dat betekent dus dat je nooit iedereen tevreden kunt stellen.

Fijne kerstdagen zou ik zeggen !

Henk

• Bri

Zo dacht ik er ook over. Bedankt Henk, voor jouw reactie!

• Wim Roest

Wat staat in de CAO en/of bedrijfsregelingen over het vaststellen van vrije / rooster uren? Is het advies of is het vaststelling in overleg met?

Gedane zaken nemen geen keer, het geeft natuurlijk geen pas om de geschiedenis aan te willen passen. Als er bij nader inzien een andere kijk op de zaak is, is het aan diegene om de anderen te overtuigen dat een verkeerd besluit is genomen. Lukt dat niet dan staat het alreeds genomen besluit van de OR gewoon overeind.

Neem het de directie is kwalijk dat zij bij het genomen besluit blijven! Wat moeten zij anders?

Het is dus niet de vraag of de directie dat mag, het is de vraag waar je als OR mee bezig bent.

• laura

Hadden ze als OR maar beter op moeten letten.

Ik vraag mij alleen af hoe het kan dat de voorzitter dacht dat het alleen voor dat jaar was terwijl in de goedgekeurde notulen staat dat het ook de komende jaren betreft. Leest hij/zij de notulen wel??????????????

Ik zou als OR-lid zijnde niet eens zo'n beslissing terug willen draaien. Meer dan de helft van het personeel was het er toch mee eens, daar doe je het voor, voor het overgrote deel van het bedrijf. Als je iedereen tevreden wil stellen kan je er maar beter mee stoppen want dat lukt toch niet

Laura