uren ambt. secretaris

• evelien wery

Dag allemaal,

Ik ben de AS van een OR in de zorgsector. Momenteel bevinden we ons in een concernproces op weg naar een fusie (per 1 juli volgend jaar of 1 januari 2008). We gaan fuseren met een andere zorginstelling. Ik ben de AS van een van de OR-en en van het inmiddels opgeheven platform. OR van 13 leden, platform 8 leden. Ik werk tot op heden 20 uur. Omdat het platform niet echt lekker werkte is besloten beide OR-en (totaal 26 zetels waarvan totaal 4 vacatures) gezamenlijk te laten optrekken. In ieder geval gezamenlijke OR vergadering en gezamenlijke OV vergaderingen. Ik ga het totale secretariaat per 1 juli behartigen. Voor de andere AS is inmiddels intern (zorgvuldig) een ander baan geregeld.

Mijn vraag is nu of iemand die in een vergelijkbaar proces heeft gezeten mij kan vertellen hoeveel werkuren hiervoor reeel zijn.

Ben benieuwd.

Groet

Evelien

• Irene

Wat reeel is kun je het beste zelf bepalen. Jij bent diege die de werkzaamheden kan overzien en moet uitvoeren. Jij weet hoeveel steun je hierbij krijgt van de overige OR-leden en wat de verwachtingen zijn van de OR en de organisatie.

Uitgaande van 2 uur per zetel zou je komen op 26 x 2 is 52 uur. Gezien de tijd die je nodig had in je vorige periode zou ik denken dat je toe zou kunnen met 32 uur.

Veel zaken zullen dubbel zijn en ervan uitgaande dat je de organistie en de bestuurder kent denk ik dat dit genoeg zou moeten zijn. Maar nogmaals, dit kun je zelf het beste inschatten.

Te veel is niet prettig, maar te weinig uren is ook niet plezierig.

succes, iRene

• Hen

Dit is helemaal afhankelijk van hoe de OR zijn werkzaamheden organiseert. Tip: gebruik de handleiding van de Vasmo om het aantal uren in beeld te brengen. www.vasmo.nl.

• Peter

Ik ben dit forum even aan het doornemen en ik wil hierop nog even wat aanvullen.

Ik ben zelf ambtelijk secretaris van de OR van het Rijnlands Revalidatie Centrum en val onder de CAO Ziekenhuizen.

In artikel 5.6 voorziet de CAO onder 2 in ambtelijke ondersteuning van tenminste 2 uur per week per ondernemingsraadzetel.

Onze OR heeft recht op 9 zetels, daarom heb ik een arbeidscontract gekregen van 18 uur.

Het aantal zetels waarop een OR recht heeft is afhankelijk van het aantal werknemers dat bij de betreffende instelling in dienst is. Dit wordt verder uitgewerkt in de WOR artikel 6.

Na een fusie moet dit aantal opnieuw worden vastgesteld. Het is in ieder geval niet een optelsom van het aantal OR-leden dat voorheen bij de verschillende instellingen gebruikelijk was