Diefstal bedrijfseigendommen door OR lid

• Joost

Hallo allemaal,

Een OR lid is betrapt op het stelen van bedrijfseigendom. Dit heeft hij ook bekend.

Hij vond het geen probleem want het zijn maar wegwerpartikelen….

Dit OR lid is nu voor een nog nader te bepalen tijd met onmiddelijke ingang geschorst.

Als OR zijn we van dit voorval nogal geschrokken mede omdat je als OR lid ook een voorbeeld functie hebt.

Een OR lid is gekozen en die kun je dus niet uit de OR zetten.

Maar als OR willen we liever niets meer met hem te maken hebben.

Hoe kunnen we dit als OR nou het beste aanpakken?

Negeren in OR vergaderingen of OR overleg?

Niet van informatie voorzien?

Vriendelijk verzoeken om met zijn OR werk te stoppen?

Of zijn er toch mogelijkheden om dit OR lid uit de OR te zetten?

Want dit heeft anders toch wel gevolgen in OV vergaderingen met de bestuurder.

Wat het beste te doen?

Alvast bedankt voor jullie reaktie!

Groet,

Joost

• Henk

Goh, wat genant………….

Nou Joost, dat is wel een heel bijzonder probleem.

Gaat de werkgever de diefstal hoog opnemen denk je ? Op stelen kan ontslag staan hoor. Dan is de OR van het probleem af.

Maar als de werkgever het bij een berisping of zo laat, en dus gewoon in dienst blijft, dan kan je hem dus niet uit de OR zetten.

Maar OR-werk is toch ook een soort vertrouwensfunctie, en dat wordt nou wel een heel stuk lastiger, zeker op de overlegvergaderingen zal er een raar sfeertje heersen.

Ik denk echt niet dat je een formele grond kunt vinden om de samenwerking te beëindigen, volgens mij zal je het met een goed gesprek moeten proberen.

Maar aan de andere kant ( er er is altijd een andere kant natuurlijk… ) als de werkgever het nou bij boos zijn en een stevig gesprek laat, en dan die meneer toch weer aan het werk laat, dan geeft hij er blijk van tóch vertrouwen in hem te hebben.

Moet de OR dat dan maar niet óók doen ?

Henk

• Jos

Joost,

Wij hebben hetzelfde probleem gehad. Een OR lid had ook diefstal gepleegd van iets wat nauwelijks waarde had. De directie heeft hem toen meteen op non-actief gezet en een week later is hij ontslagen.

Je zou natuurlijk eens met het bestuur kunnen praten wat ze van plan zijn. Als ze hem nog een kans willen geven zou je met de directie als voorwaarde kunnen stellen dat hij wel zijn functie als OR lid moet opzeggen, dit ivm het vertrouwen naar de achterban.

succes met de afloop en we lezen het wel.

Jos

• Joost

Hoi Jos,

Bedankt voor je reaktie. Waarschijnlijk zullen ze hem niet ontslaan. Dus het is wel een goed idee om de directie te vragen dat hij zijn functie in de OR neerlegt.

Want het vertrouwen in deze persoon is natuurlijk beschadigt.

Als OR heb je een voorbeeld functie en wil je natuurlijk een goede en betrouwbare gesprekspartner zijn. En de bestuurder heeft al voor dit voorval aangegeven dat ze in hem niet een goed en serieus OR lid zien.

Groeten,

Joost

• Joost

Hoi Henk,

Uit een eerste reaktie van de bestuurder lijkt het erop dat ze dit voorval te licht vinden om iemand te kunnen ontslaan. Maar ja dit was direkt na het voorval.

De bestuurder denkt nu na natuurlijk. Tevens gaat zijn functioneren in zijn eigenlijke functie niet zoals het wezen moet. Dus er spelen meer zaken.

Het probleem is als je iemand als bbestuurder ontslaat dat dit niet betekent dat je dan ook geen OR lid meer bent. Als hij wil zou hij zijn termijn ook na ontslag kunnen volmaken. Volgens de WOR.

Bedankt voor je reaktie.

Groetjes,

Joost

• Adri®

Hallo Joost,

Ik vind jammer dat de management hem niet wil ontslaan maar vooruit dan. Als hij niet accoord gaat met zijn functie als OR-lid neer te leggen, kan je via de kantonrechter afdwingen, natuurlijk met de steun van de OR.

• Irene

Ga als dagelijks bestuur in gesprek met dit OR-lid. Inventariseer feiten en pas dan kun je met open vizier een oordeel vormeen en wellicht gezamelijk tot een passende oplossing komen. Geef hetgeen je hebt aangegeven in je oproep aan bij betrokkene. Wat vindt hij er zelf van (voorbeeldfunctie, etc bedoel ik dan) en hoe denkt hij er zelf over m.b.t. het OR-werk. Is het voor hem nog mogelijk om zonder enige vorm van schroom de overlegvergadering in te gaan of wordt hij door dit akkefietje beperkt.

Luister en mochten jullie dezelfde gevoelens hebben die er nu al leven spreek ze dan duidelijk uit zodat dit OR-lid dit ook weet en mee kan nemen in zijn overwegingen. Forceer geen beslissingen en geef de ander de kans om zich te verdedigen, zijn verhaal te doen zo niet vrijwillig op te stappen.

Succes, IRene

• Leeuwhans

Beste Joost,

Wat ik graag zou willen weten…. wat heeft hij nou gestolen?

Een balpen, een rol toiletpapier, een doosje nietjes? Bij mij thuis ligt ook wel eens een pen van mijn werk. En op het werk gebruik ik ook wel eens een privé ballpoint.

Ik begreep dat er meer aan de hand is. Als je al een probleem hebt met het bedrijf dan moet je natuurlijk extra oppassen. Men zoekt dan nogal eens een stok om te slaan en die kan gauw gevonden worden. Waar ligt de grens?

Hermanus