Afwijken van adviesaanvraag

• Freek

Hallo,

Ik zou graag willen weten wat de positie van de OR is als er na een positief advies door de bestuurder bij de uitvoering aanwijsbaar wordt afgeweken van een reorganisatie als omschreven in de adviesaanvraag. Wat kan de OR ?

Daarnaast ben ik benieuwd wat een individuele medewerker die, na acceptatie (ook te korte periode, geen keus situatie), er achter komt dat het gedane aanbod, als gevolg van de reorganisatie, afwijkt van de door de OR goedgekeurde adviesaanvraag.

Kan de individuele medewerker ondanks “acceptatie” zich beroepen op de adviesaanvraag ? Hoe zou dat het beste gedaan kunnen worden ?

Kan een aanbod dat is gedaan, maar blijkt af te wijken van de adviesaanvraag, als onrechtmatig worden gezien ?

Alvast bedankt voor de reacties,

• phmp

Uit je verhaal is niet duidelijk of het misschien alleen gaat om de uitvoering (zie Inzicht pag. 128). Als uitvoeringshandelingen feitelijk nieuwe besluiten zijn geldt ook weer opnieuw het adviesrecht. Hou de ondernemer daar dan aan.

Voor de rest geldt art. 26 WOR en heeft de OR beroepsrecht als het besluit van de ondernemer niet in overeenstemming is met het advies. Zie Inzicht pag. 131 en verder. Advies en bijstand van een jurist is vereist voor deze procedure.

• Hen

Ad a) zie vorige antwoord

Ad b: is er een CAO, een sociaal plan en vanuit dat sociaal plan een bezwarencommissie of commissie sociale begeleiding of iets dergelijks? Zo ja, wat wordt daarin aangegeven?

Zie ook vorige vraag met antwoorden erover, waar je zelf afsluit met dit verhaal en waar toch m.i. nog een aantal tips zit waar je iets mee kunt.

• Freek

Hallo,

Het gaat in dit geval om een door de OR goedgekeurd en zelfs gepubliceerd advies tav. een reorganisatie. Het probleem is echter dat de reorganisatie niet is uitgevoerd als omschreven in de advies aanvraag. Dit is gedaan zonder overleg met de OR of een nieuwe adviesaanvraag.

Vervolgens vraag ik mij nog af of een individu, die hiervan negatieve consequenties in z'n arbeidsvoorwaarden ondervind, hiermee kan doen. Zelfs na “acceptatie” van het “voorstel”, omdat op het moment van acceptatie de persoon niet bekend was met deze advies afwijking.

Ik hoop dat dit wat meer duidelijk maakt, in iedergeval alvast bedankt voor de reacties.