advies

• Anne

Ik ben AS bij een OR. Aan een OR-lid gevraagd om een stukje tekst te schrijven voor ons jaarverslag. Bij toeval ontdek ik dat het stukje tekst exact (en dan bedoel ik ook exact) overgenomen is uit een jaarverslag van een andere OR (instelling vlakbij). Ik heb regelmatig contact met de AS van deze instelling en we wisselen wel eens dingen uit.

Het DB heeft het OR-lid hiermee geconfronteerd en deze ontkent alles. Heeft de tekst zelf geschreven, de andere OR heeft de tekst overgenomen enz….Ik heb hem een kopie van het jaarverslag van de andere ORT laten zien en nog bleef de persoon ontkennen. Verder gaf de persoon aan het schandalig te vinden dat ik als AS tijd had om me met zulke dingen bezig te houden.

Voor het DB is de zaak hiermee nu afgedaan.

Ik blijf met een heel naar gevoel zitten. De tekst wordt nu natuurlijk niet geplaatst maar ik moet er niet aan denken hoe mijn collega AS hierop gereageerd zou hebben.

Wat moet ik hiermee? Zo maar laten en vergeten? Bij het DB aankloppen heeft geen zin. Met de persoon praten al helemaal niet want deze blijft bij een eenmaal ingenomen standpunt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Anne

• Irene

Laat gaan.

Niet meer druk over maken en gewoon weer aan het werk gaan.

Is niet jouw verantwoording. En als AS moet je je er zeker niets van aantrekken wat een ander ervan zegt of vindt. Kan me voorstellen dat je het vervelend vindt. Maar waar gaat het nu helemaal om. Waarschijnlijk een OR-lid die de “inspiratie” van een ander nodig had. Laat de ander dit maar als compliment zien.

Dus: gewoon doorgaan met adem halen en laat de reacties van het DB en het betrokken OR-lid een waarschuwing zijn voor de volgende keer.

Succes, IRene

• Hen

Het lijkt er wel op dat er sprake is van overnemen. Toch even het volgende.

OR-rendement heeft al een paar keer een cursusdag georganiseerd voor het schrijven van een jaarverslag OR, waarbij in het themaboek een voorzet gegeven wordt voor het onderdeel “blik naar de toekomst”. Het betreft algemene informatie m.b.t. medezeggenschap. Dit onderdeel mag gebruikt worden voor het jaarverslag dat een OR schrijft.

Het zou dus kunnen, dat meerdere OR'en dit doen. Vorig jaar heb ik bv. in ons verslag die tekst gebruikt, maar in iets aangepaste versie, dit jaar wat meer. Niet elke OR houdt zich bezig met die dingen, die algemeen gangbaar zijn. Er moet ook tijd voor zijn om zaken op te pakken.

M.b.t. het gevoel over iets wat jij constateert: is dit niet analoog te trekken naar het gevoel dat je als as kunt krijgen, als je onregelmatigheden constateert in of m.b.t. het overleg tussen OR en bestuurder? Ik zie als as ook veel gebeuren, en zit regelmatig met kromme tenen. Soms kan er achteraf over gepraat worden, soms niet. Dit hangt in sterke mate af van de manier waarop de OR naar de as kijkt, de bestuurder naar de as en/of de OR kijkt. Ik zie het als inherent aan ons vak. Als het me te gek wordt en ik er last van krijg, kijk ik naar wat anders uit. Dat ging tot nog toe steeds goed (dat zoeken naar wat anders, dus).

Voor de as als adviseur is het ook handig meerdere manieren van adviseren te kennen, met de verschillende interventiemogelijkheden als het ene niet lukt. Dit keer is het je niet gelukt er een vinger achter te krijgen. De manier waarop was misschien ook wat tricky: via het DB spelen. Omdat betrokkene is blijven ontkennen, is er niets bewezen, maar hoe kijkt men nu naar jou? Geen kritiek hoor! Ik ben ook door ervaring wijzer geworden. Gewoon even ter reflectie.

Het is de vraag of het weer zal gebeuren. Misschien wordt er nu wel meer op je gelet, gezien de uitlating waar je je mee bezig houdt. Ben je leergierig, en wil je leren van je handelingen? Als ik jou was zou ik dan even een kleine analyse toepassen, eventueel met je leidinggevende erbij:

- wat gebeurde er

- hoe heb ik dat ervaren

- wat was mijn taak hierin (taakopvatting volgens mezelf, taakopvatting volgens mijn leidinggevende)

- wat heb ik gedaan, wat ging goed, wat ging fout

- welke mogelijkheden heb ik om het de volgende keer anders te doen

- waarom het ene wel, het andere niet

- in voorkomende gevallen: de nieuwe aanpak toepassen en vervolgens de riedel van voren af aan weer evalueren.

Zo sta je er niet alleen voor, en weet je of je wel of niet met de juiste handeling bezig bent.

Succes. En: heb je er vragen over, dan stel je die wel?