advies aanvraag

• Sharon

Hallo,

Bij een grote bank in utrecht worden alle interne reorganisaties via de OR gespeeld.

Dit gebeurt in de vorm van een “advies aanvraag” richting OR.

Nu is er echter voor een “mini-reorganisatie” niet gekozen voor een OR aanvraag in te dienen omdat het maar één persoon betrof. Ik denk te veel rompslomp….

Echter zijn functie kwam wél te vervallen en hij moest binnen één weekend een beslissing nemen m.b.t. een nieuwe onbeschreven functie! Of het sociaal plan in!

Hij heeft toendertijd de nieuwe baan wel aangenomen maar nu ontstaan er problemen omdat er niet beschreven was en hij dus een onbeschreven functie moest uitoefenen… Nu is de functie inmiddels beschreven en gewogen en valt het ontzettend tegen qua beschrijving en financien.

Inmiddels is er een conflict ontstaan en zijn we erachter gekomen dat er dus geen OR advies aanvraag is geweest!

Nu vraag ik me stellig af of dit zomaar kan? Zonder OR aanvraag terwijl dit gebruikelijk is en of ze hem konden dwingen dit binnen 1 weekend te moet beslissen?

Ik hoor graag adviezen!!

Groeten Sharon

• Petra

Hallo Sharon.

Als het over 1 persoon gaat van een afdeling kan je als OR niets doen. Als het om een hele afdeling gaat en een “belangrijke”verandering in de werkzaamheden zijn moet de OR wel ingelicht worden. In dit geval is het “niet netjes” te noemen wat die werkgever heeft gedaan, maar kan een OR daar niets mee.

Jammer dus…… ,

Groeten Petra

• Martijn

Ik ben van mening dat het niet zo simpel is als Petra hierboven stelt.

Indien een functie komt te vervallen,( ook al gaat het maar om één enkele persoon ) dan zal er een adviesaanvraag moeten worden ingediend bij de OR.

Maar zoals ik jouw verhaal begrepen heb, is er inmiddels sprake van een (aldanniet) ernstig conflict dus mijn raad is; schakel een advocaat in!

Succes !

Petra schreef:

>

> Hallo Sharon.

> Als het over 1 persoon gaat van een afdeling kan je als OR

> niets doen. Als het om een hele afdeling gaat en een

> “belangrijke”verandering in de werkzaamheden zijn moet de OR

> wel ingelicht worden. In dit geval is het “niet netjes” te

> noemen wat die werkgever heeft gedaan, maar kan een OR daar

> niets mee.

> Jammer dus…… ,

> Groeten Petra

• Sharon

Hey Martijn,

Ik bel je wel even! hahaha!

Collega…

• Irene

Welk sociaal plan zou deze medewerker dan in moeten ????????

Waarom is er een conflict ontstaan???

Waarom komt hij nu pas met zijn “problemen” of het moet zo zijn dat hij nu komt omdat hij problemen heeft?

En nee, een organisatie hoeft de OR niet op de hoogte te brengen wanneer er één plek komt te vervallen.

Op zich lijkt het erop dat de werkgever medewerker een andere werkplek heeft geboden. Het lijkt een beetje, vanuit je verhaal, op een gecreeerde functie om zo de medewerker voor de organistatie te behouden en voor medewerker om werk te behouden.

Maar ik zou graag eerst antwoorden willen op de vragen en wellicht dat ik je dan meer kan vertellen.

Groet, Irene

• Sharon

Hoi Irene,

Hij heeft op 29 april 2005 gesprek gehad over de functie en zijn hem de optie aangeboden. Op 1 oktober is de fucntie ingegaan. En op 1 april 2006 is de fucntie per gewogen en beschreven!!! na heel lang aandringen.

Hij heeft dus een half jaar een onbeschreven en ongewogen functie uit moeten oefenen. Dat is dan ook waar het conflict ligt, in de beschrijving en de afweging van de functie! Er zijn met zijn baas afspraken gemaakt en verwachtingen naar elkaar uitgesproken. Hij heeft duidelijk aan alle verwachtingen voldaan maar nu de fucntie beschreven en gewogen is, veeel te laag als je kijkt naar de rest van het complete functiehuis. Vervolgens schuilt zijn baas zich achter vanalles en nog wat want hij kan/wil zich neit aan de gemaakt afspraken houden

Add. informatie:

Er kwam binnen zijn afdeling, een nieuwe afdeling waardoor er functies kwamen te vervallen en er een aantal verschuivingen plaastvonden. Dit is stapsgewijs persoon voor persoon gegaan. Waarschijnlijk om een “reorganisatie” te bewerkstelligen door een hoop kleine veranderingen door te voeren waarvoor niet per persoon een OR advies aanvraag in hoeft te worden gediend. Waardoor er ook bar weinig controle is.

Hij is niet de engie die nu een conflict heeft…

Ik hoor graag van je!

• Hen

Het maakt allemaal niet meer uit voor deze persoon: hij wordt geacht zijn zegje te kunnen doen. Door die baan te accepteren heeft hij zijn kans op bezwaar aantekenen verspeeld.

Het laat zich nu aanzien dat er wel degelijk van een reorganisatie sprake is. De manier waarop dit gaat is een lastige. Als de OR hier zelf niet doorheen kan prikken (en kennelijk is dat het geval geweest): wat houdt jullie tegen om dit met een goede trainer te bespreken? Die kan processen met de OR doornemen en tegelijk inventariseren welke vaardigheden er in de OR zijn, welke nog ontbreken en waar vervolgens aan gewerkt moet worden. Bij toekomstige situaties kan een dergelijke actie van de werkgever misschien wel goed gehanteerd worden. Dat is onderdeel van het spel: het leren.

Diverse scholingsinstituten: kijk eens bij www.gbio.nl. (Ik heb geen aandelen, maar ben wel erg voorstander van OR-scholing. De OR heeft het recht op 5 dagen scholing per jaar: waarom zou je ze niet gebruiken?

• Irene

Dan llijkt het toch op een reorganisatie.

Maar goed waar het nu om gaat is dat deze medewerker niet tevreden is. Maar hij zal naar ik hoop niet minder zijn gaan verdienen toch? Mocht dit wel het geval zijn dan zou ik deze medewerker willen adviseren juridische bijstand te vragen. Hetzij via zijn rechtsbijstandverzekering indien hij deze heeft of ander bij een wetswinkel.

Zoals jij de situatie nu schets is het niet geheel in de haak. Snap overigens ook de werkgever niet zo goed. Ontevreden medewerkers zijn snel ziek en functioneren ook niet optimaal. Verder wordt de sfeer er vaak ook niet beter op.

Wellicht dat jullie eens vragen gaan stellen aan de OR. Deze kunnen dan op hun beurt de situatie, wanneer het hen niet geheel duidelijk is, voorleggen aan hun trainer bijvoorbeeld.

Groet, Irene

• petra

Martijn

Waarom is het niet zo simpel dan?

Kan je mij dat uitleggen wat je dan doen kan als OR?

Wij hebben in ons bedrijf een soort gelijk probleem aan de hand gehad, wij konden niets beginnen……….

hoor het graag

groeten Petra

• Freek

Hallo,

Deze hele discussie roept bij mij de vraag op wat de positie van de OR is als er na een positief advies door de bestuurder bij de uitvoering alsnog wordt afgeweken van een reorganisatie als omschreven in de adviesaanvraag. Wat kan de OR ?

Daarnaast ben ik benieuwd wat een individuele medewerker die, na acceptatie (ook te korte periode, geen keus situatie), er achter komt dat het gedane aanbod, als gevolg van de reorganisatie, afwijkt van de door de OR goedgekeurde adviesaanvraag.

Kan de individuele medewerker ondanks “acceptatie” zich beroepen op de adviesaanvraag ? Hoe zou dat het beste gedaan kunnen worden ?

Kan een aanbod dat is gedaan, maar blijkt af te wijken van de adviesaanvraag, als onrechtmatig worden gezien ?

Alvast bedankt voor de reacties,