onderdeelcommissies

• Irene

Wie heeft ervaring met het werken met onderdeelcommissies en een OR. Onderdeelcommissies die een of meerdere locaties vertegenwoordigen en hierin hebben tevens zitting een of meer OR leden.

Graag zou ik de voor- en nadelen eens helder hebben.

Hoor het graag van jullie.

Groet, Irene

• Hen

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2316&i=1345&t=1345#reply_1345

Voor- en nadelen helder: kun je uit bovenstaande link niet al veel halen? (Ik dacht juist dat jij er veel ervaring mee hebt en de voor- en nadelen wel kunt bedenken. :) )

Heb met OR en OC gewerkt op verschillende locatie. Werk nu met OR en voorbereidings- en vaste commissies. Hoop binnenkort te werken met OR en voorbereidingscie of vaste commissie (kan ook een OC zijn) op locatie. Zie art. 15 WOR, lees de tekst heel goed. Kijk naar de toelichting van Vink in “Inzicht” en haal verder veel uit je ervaring en wat daarover al is gezegd op deze site.

Het hangt heel erg af van wat de OR zelf wil! Wil hij zaken in de hand houden en durft hij niets af te staan? Is het een OR die zich aan laat praten dat hij toch zelf alle besluiten wel kan nemen en dus beter niets kan delegeren? Is het een OR die zich aan laat praten dat juist alle besluiten op de locaties zelf genomen moeten worden, “om de medezeggenschap zo dicht mogelijk bij de werkvloer te hebben”, of is het een OR die op basis van argumenten (i.v.m. cultuur in een organisatie, de management stijl, de stijl van leiding geven) weet dat het beter is juist alles zelf, of juist alles niet zelf te bespreken?

Volgens mij is het heel verstandig als je voor de keuze van de vorm, eens de hei op gaat en met een trainer in 1 dag de voor- en nadelen op een rij gaat zetten. Het gaat nl. niet alleen om de medezeggenschap, maar ook om de dingen die hierboven al genoemd zijn.

(NB: wij gaan binnenkort ook een keer zo n heisessie doen. Als as kan ik de leden precies aangeven hoe en wat, maar … de trainer is een externe met vreemde ogen. Ook wel een keer goed.)

• Irene

Ik wil graag de voor en nadelen ervaren van andere OR-en. Ben er tot nu toe zelf nog niet zo'n grote voorstander van . Geloof namelijk niet in de meerwaarde als:

dichter bij de achterban en meedenken op tactisch en operationeel niveau. Kan ook geen constructie bedenken die ervoor zorgdraagt dat het geen enorme kosten met zich mee gaat brengen. En wat die hei betreft: mijn ervaringen daarin zijn m.b.t. dit onderwerp ronduit slecht. Trainers komen wel met opties maar de concrete uitwerkingen hebben ze niet op de plank. Derhalve mijn vraag.

Ervaringen wil ik graag horen!

Groet, Irene

• Dick de Jong

Hallo Irene,

Wij werken al vijf jaar met OC's. De weg naar een ‘zelfstandige’ OC is lang maar je moet ook als OR wennen aan die situatie. Verder denk dat ook de OC ook hun rechten moeten kennen en nemen en dat de bestuurders ook goed met de OC's kunnen werken.

Daarbij gaat de OR meer op de grote lijnen en beleid en de OC vooral in de uitvoering.

In elke OC zit minstens 1 lid van de OR voor de communicatie naar de OR. In de OR-vergadering is er een vast agendapunt: OC. Samen bestrijken we in grote lijnen maar ook in detail het hele bedrijf.

We hebben na de OC-verkiezingen een startconferentie georganiseerd. De OC's kregen met hun bestuurder een cursus en bij de opening en het einde (diner) was de OR daar ook bij.

succes

Dick de Jong

Vice-voorzitter OR

Presikhaaf Bedrijven, Arnhem