http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2316&i=1345&t=1345#reply_1345
Voor- en nadelen helder: kun je uit bovenstaande link niet al veel halen? (Ik dacht juist dat jij er veel ervaring mee hebt en de voor- en nadelen wel kunt bedenken. )
Heb met OR en OC gewerkt op verschillende locatie. Werk nu met OR en voorbereidings- en vaste commissies. Hoop binnenkort te werken met OR en voorbereidingscie of vaste commissie (kan ook een OC zijn) op locatie. Zie art. 15 WOR, lees de tekst heel goed. Kijk naar de toelichting van Vink in “Inzicht” en haal verder veel uit je ervaring en wat daarover al is gezegd op deze site.
Het hangt heel erg af van wat de OR zelf wil! Wil hij zaken in de hand houden en durft hij niets af te staan? Is het een OR die zich aan laat praten dat hij toch zelf alle besluiten wel kan nemen en dus beter niets kan delegeren? Is het een OR die zich aan laat praten dat juist alle besluiten op de locaties zelf genomen moeten worden, “om de medezeggenschap zo dicht mogelijk bij de werkvloer te hebben”, of is het een OR die op basis van argumenten (i.v.m. cultuur in een organisatie, de management stijl, de stijl van leiding geven) weet dat het beter is juist alles zelf, of juist alles niet zelf te bespreken?
Volgens mij is het heel verstandig als je voor de keuze van de vorm, eens de hei op gaat en met een trainer in 1 dag de voor- en nadelen op een rij gaat zetten. Het gaat nl. niet alleen om de medezeggenschap, maar ook om de dingen die hierboven al genoemd zijn.
(NB: wij gaan binnenkort ook een keer zo n heisessie doen. Als as kan ik de leden precies aangeven hoe en wat, maar … de trainer is een externe met vreemde ogen. Ook wel een keer goed.)