privacy en cameratoezicht

• Jojo

Onlangs is er binnen ons bedrijf iemand aangesproken over zijn pauzegedrag.

Dmv de beveiligingscamera's terug te draaien heeft men geconcludeerd dat deze persoon 15 minuten te lang heeft gepauzeerd en is hierop aangesproken, kan en mag dit zomaar.

(heb het helaas nog niet terug kunnen vinden)

zo is er ook al iemand aangesproken op zijn rookgedrag (1 van de camera's hangt richting rookruimte) ook hier heeft men de camerabeelden gebruikt.

naar mijn mening mag dit nietzomaar, maar hoe maak ik dit onze bestuurder wijs??

en wat kunnen de betrokken personen hiermee??

• roger

Sinds wanneer is de camra-toezich ingesteld ? Zijn de medewerkers op de hoogte van de camera-toezicht ?

Het instaleren van camera valt onder artikel 27 voorziening ter waarneming og controle van het personeel en behoeft instemming ondernemingsraad.

• Irene

kijk op de site van cbp

Irene

• Jojo

naar mijn mening heeft destijds de OR wel met de plaatsing ingestemd

site van cdp was vooe mij niet duidelijk genoeg.

vraag blijft of beveiligingscamera's mogen dienen om personeel aan tespreken over pauze/rooktijden

• Lida Venema

Je eerste stap zal dus zijn richting OR. Waarop en met welk doel is er (destijds) instemming verleend? Enz enz.

Groet,

Lida Venema

• phmp

De werkgever moet kunnen toelichten waarom cameratoezicht noodzakelijk is, indien de camera's op de werkplek zijn gericht. Dit geldt dus niet voor bijv. de beveiligingscamera's buiten. De OR heeft instemmingsrecht.

Bij deze toelichting moet de werkgever kunnen aantonen dat het doel dat hij wil bereiken met het cameratoezicht niet op een andere, minder verstrekkende, manier kan worden bereikt. Dat komt omdat veel mensen cameratoezicht beschouwen als een inbreuk. Die inbreuk moet als het ware “gerechtvaardigd” zijn.

Ga er gerust vanuit dat cameratoezicht zo terughoudend mogelijk moet worden ingezet, hetzelfde geldt dan natuurlijk voor gebruik van de beelden. Cameratoezicht om pauzetijden te bewaken lijkt me veel te ver gaan. Op zich is het natuurlijk volkomen terecht en noodzakelijk dat mensen die de kantjes er af lopen gewezen worden op hun gedrag, maar daarvoor hoeft geen camera te worden gebruikt. Het doel heiligt dan niet de middelen. Omgekeerd: het gedrag van de betreffende werknemer is natuurlijk niet goedgemaakt doordat de werkgever van de verkeerde methode gebruik heeft gemaakt om hem daarop te wijzen. De werknemer kan nog steeds op zijn gedrag worden aangesproken.

Ik zou de werkgever het advies geven dat er een duidelijk beleid wordt ontwikkeld met betrekking tot het cameratoezicht, liefst in samenwerking met de OR. Hierover is veel informatie beschikbaar bij het CBP.

• Irene

als de site niet duideljik genoeg is dan ligt het er misschien aan dat je niet duidelijk genoeg kijkt/zoekt. Gewoon even je best doen en je krijgt antwoordt op al je vragen.

Succes, Irene