instemming sociaal beleid

• appie

Op ons bordje ligt het verzoek om instemming te verlenen aan een regeling sociaal beleid.

Net als in ieder bedrijf vinden er allerlei gesprekken met medewerkers plaats.

De medewerker zitten doorgaans alleen tegenover twee werkleider en of een hrm èr.

Nu zijn wij een (WSW) bedrijf waar de meeste medewerkers in geen enkel opzicht goed voor zich zelf kunnen opkomen.Regelmatig komen er dan ook(achteraf) klachtten bij onze OR en of eerstelijn`s consulent binnen omtrent de div gesprekken tussen medewerker en de leidinggevende(n)en hrm èrs.

Heeft iemand een tip of voorbeeld op welke wijze de objectiviteit van een gesprek en verslaglegging voor de medewerker plaats kan vinden.

• Dirk.D.

Beste,

In zo'n geval (WSW) zou ik pleiten voor een “vertrouwens persoon” bij zo'n gesprek (een persoon die het vertrouwen van de medewerker heeft en “neutraal” naar de leiding kan kijken)

Elke andere manier (b.v. regeltjes) geeft weer mogelijkheden om anders te “interpreteren” dan de bedoeling was, en geeft op die manier ook weer klachten

P.S. het is bij ons “normaal” dat als een werknemer zich niet vertrouwd in een gesprek met de leiding er een vertrouwens persoon bij komt…

Groet

Dirk.D.

• appie

Dirk

Aan deze mogelijjkheid hebben wij ook wel gedacht, het gaat ons om een structurele oplossing.

Dat bij ieder gesprek een onafhankelijk iemand aanwezig kan zijn tbv de medewerkerDe HRM èrs bij ons bedrijf zijn ook de vertrouwenspersonen en hebben wij een externe vertrouwenspersoon.

Het merendeel van ons bedrijf heeft weinig vertrouwen in HRM doordat deze het beleid van het bedrijf en managers uitvoeren,of dit terecht is kan ik niet beoordelen

maar in ons bedrijf kan ik er wel iets bij voorstellen

• Dirk.D.

Beste,

Een HRM manager geniet min of meer terecht het wantrouwen van de medewerkers.

Deze mensen, ondanks dat ze het graag zelf anders willen zien, zijn ingehuurt om voor zo min mogelijk kosten de beste mensen voor het werk binnen te halen, en als iemand schijnbaar niet past in de organisatie, deze werknemer of te laten passen of zo goedkoop mogelijk te laten vertrekken, een HRM manager kan nooit neutraal bij zo'n gesprek zijn, en valt af als “vertrouwens persoon”

Wat ik bedoel is of een OR lid met “empatische” vermogens of iemand anders welke het vertrouwn van de medewerker heeft…dus geen “vast” vertrouwenspersoon toewijzen, maar de medewerkers zelf een keuze laten maken wie ze wanneer denken te vertrouwen *zou ook een vakbondsmedewerker en/of iemand anders van buiten kunnen zijn..

De mensen moeten duidelijk het gevoel en ervaring hebben dat ook hun boodschap luid en duidelijk over komt, wat niet wil zeggen dat ze ook gelijk krijgen…

Na veel vieren en vijven werkt bij ons dit systeem prima, terwijl bij ons dus maar weinig WSW'ers aan het werk zijn (die trouwens schijnbaar ook nooit problemen hebben op het werk)…

Groet

Dirk.D.