budget or

  • miepske

    De bestuurder stelt voor de OR een budget te geven om de lopende kosten zoals abonnementen, internetvergoeding, reiskosten or-leden etc te kunnen betalen. De OR heeft al aangegeven dat scholing (met bijbehorende logieskosten) en raadplegen van deskundigen daar in elk geval niet in thuis hoort.

    Zijn voorstel is om een bepaald bedrag per personeelslid toe te kennen.

    Heeft iemand hier ervaring mee, En wellicht heeft iemand nog handige tips waar we rekening mee moeten houden.

  • Dirk.D.

    Beste,

    Budjet OR ??, mijn raad ….. Nooit aan beginnen, de WOR is duidelijk zie deze artikelen over kosten…

    Artikel 16 (WOR)

    1. De ondernemingsraad kan een of meer deskundigen uitnodigen tot het bijwonen van een vergadering van die raad, met het oog op de behandeling van een bepaald onderwerp. Hij kan een zodanige uitnodiging ook doen aan een of meer bestuurders van de onderneming, dan wel aan een of meer personen als bedoeld in artikel 24, tweede lid.

    2. De leden van de ondernemingsraad kunnen in de vergadering aan de in het eerste lid bedoelde personen inlichtingen en adviezen vragen.

    3. Een deskundige kan eveneens worden uitgenodigd een schriftelijk advies uit te brengen.

    4. De voorgaande leden zijn van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de commissies van de ondernemingsraad.

    Artikel 17 (WOR)

    1. De ondernemer is verplicht de ondernemingsraad en de commissies van die raad, en, indien de ondernemer aan de ondernemingsraad een secretaris heeft toegevoegd, de secretaris van die raad het gebruik toe te staan van de voorzieningen waarover hij als zodanig kan beschikken en die de ondernemingsraad en de commissies van die raad voor de vervulling van hun taak redelijkerwijze nodig hebben. De ondernemer stelt de ondernemingsraad en de commissies van die raad in staat de in de onderneming werkzame personen te raadplegen en stelt deze personen in de gelegenheid hieraan hun medewerking te verlenen, een en ander voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de vervulling van de taak van de raad en de commissies.

    2. De ondernemingsraad en de commissies van die raad vergaderen zo veel mogelijk gedurende de normale arbeidstijd.

    3. De leden van de ondernemingsraad en de leden van de commissies van die raad behouden voor de tijd gedurende welke zij te gevolge van het bijwonen van een vergadering van de ondernemingsraad of van een commissie van die raad geen arbeid hebben verricht, hun aanspraak op loon. Voor de berekening daarvan is artikel 7:629 van het BW van overeenkomstige toepassing.

    Artikel 18 (WOR)

    1. De ondernemer is verplicht de leden van de raad en de leden van de commissies van die raad, gedurende een door de ondernemer en de raad gezamenlijk vast te stellen aantal uren per jaar, in werktijd en met behoud van loon dan wel bezoldiging de gelegenheid te bieden voor onderling beraad en overleg met andere personen over aangelegenheden waarbij zij in de uitoefening van hun taak zijn betrokken, alsmede voor kennisneming van de arbeidsomstandigheden in de onderneming.

    2. De ondernemer is verplicht de leden van de ondernemingsraad en de leden van een vaste commissie of onderdeelcommissie, bedoeld in artikel 15, tweede lid, onderscheidenlijk derde lid, gedurende een door de ondernemer in de ondernemingsraad gezamenlijk vast te stellen aantal dagen per jaar, in werktijd en met behoud van loon dan wel bezoldiging de gelegenheid te bieden de scholing en vorming te ontvangen welke zij in verband met de vervulling van hun taak nodig oordelen.

    3. De ondernemer en de ondernemingsraad stellen het aantal uren, bedoeld in het eerste lid, en het aantal dagen, bedoeld in het tweede lid, vast op een zodanig aantal als betrokken leden van de raad en van de commissies van die raad voor de vervulling van hun taak redelijkerwijze nodig hebben. Daarbij wordt in acht genomen dat het aantal uren niet lager vastgesteld kan worden dan zestig per jaar en het aantal dagen:

    a. voor leden van een in het tweede lid bedoelde commissie die niet tevens lid zijn van de ondernemingsraad, niet lager vastgested ka worden dan drie per jaar;

    b. voor leden van de ondernemingsraad die niet tevens lid zijn van een in het tweede lid bedoelde commissie, niet lager vastgesteld kan worden dan vijf per jaar; en

    c. voor leden van de ondernemingsraad die tevens lid zijn van een commissie, niet lager vastgesteld kan worden dan acht per jaar.

    4. De ondernemingsraad, alsmede ieder lid van de raad of van een commissie van de raad kan de kantonrechter verzoeken te bepalen dat de ondernemer gevolg dient te geven van hetgeen is bepaald in het eerste, het tweede en het derde lid.

    Met andere woorden, hij mag best een “ramimg” maken, maar in goed normaal gebruik van de dingen van de werkgever, kan hij geen bezwaar maken, en is een budjet (met OR verantwoordelijkheid) beslist niet nodig, erger, het kan belemmerend werken (ga je over het budjet heen ?, wat dan, met hangende pootjes aan de bestuurder vragen of het ietsjes meer mag zijn ?)

    Resumé: is volstrekt overbodig, staat nergens in de WOR (alleen dat hij de kosten moet dragen) en valt gewoon onder de “overhead kosten” van het management en hij heeft ook geen budjet wat jullie kunnen controleren..

    Het beperkt de vrijheid van een OR, vooral in de loop der jaren omdat je als OR nooit weet wat je ooit kost, en eigenlijk is dat ook niet interesant

    Groet

    Dirk.D.

  • Lida Venema

    …….Zijn voorstel is om een bepaald bedrag per personeelslid toe te kennen…..

    Per personeelslid of OR-lid??

    Sta achter de mening van Dirk, niet aan beginnen. Wij maken wel elk jaar een begroting van de te verwachten uren/reiskosten maar ook met de restrictie dat hier altijd van afgeweken kan worden mocht dit nodig zijn. Gaat prima.

    Kosten van abonnementen worden altijd van tevoren overlegd. Zakelijke telefoonkosten worden gedeclareerd en internetvergoeding is alleen geregeld met de ambt.secretaris op fifty-fifty basis.

    Succes en groet,

    Lida Venema

  • carola koops

    Wij werken wel met een budget, maar bij de laatste bezuinigingsronde is ons budget met 25% naar beneden gegaan. Hebben toen gezegd daar dus niet mee akkoord te gaan. Bestuurder zie in overlegvergadering dat het geen probleem zou zijn als we over het budget kwamen. Hij zou dat dan wel regelen. Is vastgelegd in de notulen. Dus eigenlijk hebben we nu ook geen budget meer. Maar je ziet het: budget afspeken geeft rompslomp. Niet aan beginnen.