afwijzing op ziekte

• rob

een vraagje wij hebben binnen ons bedrijf een Interne vacature gehad en nu zijn 2 kandidaten afgwezen op het feit dat ze Diabetisch zijn, en dat ploegendienst niet goed voor hun is. Voor alle duidelijkhied ze draaien nu ook al ploegendienst.

Nu vragen ze aan de OR of wij hier iets mee kunnen/willen doen omdat ze dit zo krenkend vinden dat ze op grond van hun ziekte afgewezen zijn.

Mijn vraag is kunnen wij iets/mogen wij iets doen en zo ja wat wie kan mijn op weg helpen.

• Irene Ouwersloot

Leg deze vraag voor aan bestuurder. Het lijkt op discriminatie en dat mag gewoonweg niet. Twee medewerkers is een groep. Welliswaar een kleinje, maar toch. Daarbij komt nog dat je de sollicitatieprocedure best aan de orde mag stellen in een overlegvergadering. Hoe ziet de nota werving en selectie er bij jullie bijvoorbeeld uit. Staat daarin beschreven wie voorrang heeft bij vacatures en hoe omgegaan wordt met interne vacatures.

Groet, Irene

• rob

Ik heb het ondertussen tijdens een informeel overleg met de Directie medegedeeld dat het hoogstwaarschijnlijk een klacht aan komt. Alleen nu is het geval dat er maar 1 van de 2 betrokken een klacht indiend. De andere is bang dat het problemen oplevert.

Mijn vraag is stel dat we maar 1 klacht hebben of dat die gene zich ook nog terug trekt kunnen we en moeten we er dan nog wel wat mee ??

Wat mijn betreft namelijk wel ik vind niet dat je iemand kan en mag afwijzen op het feit dat die chronisch ziek is.

Er schijnt ook nog kontakt gezocht te zijn met de bedrijfsarts om te vragen of hij wel dit werk aan kon, waarop die ook nee heeft gezegd.

Mijn vraag is simpel wat vinden jullie hiervan en wat hadden jullie gedaan ??

• Irene

Waar het om gaat is het beleid dat wordt gevoerd. En dit kun je wel aan de orde stellen. Speel het niet op de persoon, maar ga een overleg aan over het gevoerde beleid. Dit is een taak van de ondernemingsraad.

Kortom: het gaat niet om die ene medewerker maar om het beleid.

Succes, IRene

• Annelies

Werknemers hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid. Als iemand het niet eens is met een besluit van de werkgever, moet hij/zij er zelf ook iets aan doen door bijvoorbeeld een gesprek aan te gaan met de leidinggevende of een personeelsfunctionaris. Of door advies te vragen aan de vakbond. Of door zich te wenden tot een klachtencommissie o.i.d..

Als die persoon dat nalaat, ben je als OR bezig de hete kastanjes uit het vuur te halen. Als je er toch persé iets mee wil doen, zorg dan dat je op de hoogte bent van zoveel mogelijk ins en outs, want je kunt hierbij als OR vreselijk onderuit gaan.

groet,

Annelies

• Irene

Ben het voor een deel wel met je eens. Alleen niet iedereen kan voor zichzelf opkomen. En niet alle leidinggevende kennen het beleid van de organisatie.

Waar ik op doel is dat je als OR terdege wel aan bestuurder/directie kunt vragen hoe het beleid er nu concreet uitziet en of deze wellicht aanpassing behoeft. Je hebt de plicht als OR om dit te toetsen. OR-werk is werk, toch?

En wat betreft het onderuitgaan van de OR. Door zo af en toe eens onderuit te gaan blijf je scherp. Zie het als een leerproces en niet als een blunder.

Groet, IRene