uren OR contracturen

• Ron

Beste OR prikkers,

Heb een vraag ten aanzien van arbeidsuren die je maakt voor ondernemingsraadwerk.

De Wor is duidelijk dat OR werk binnen werktijd moet worden gedaan en eigenlijk geen overwerk moet generen.Het lijkt er hierop dat er alleen wordt gedacht aan fulltimers.

Nu is zo dat er natuurlijk ook wel parttimers in OR-en plaats nemen.

Dan zou je zeggen tijd voor tijd, tot zover kan ik meegaan.

Ik werk zelf in ploegen en heb een aantal jaren in een ondernemingsraad zitting mogen hebben. Door in ploegen en als parttimer te werken heb je te maken met onregelmatigheid enof werken buiten rooster (contracturen) roostervrijtoeslag.

In onze CAO (VPB) staat ook duidelijk hoe arbeidsuren moet worden gezien, namelijk:

Arbeidsuren, Alle uren waarover de werknemer loongerechtigd is.

Dit zijn: gewerkte uren; vakantie-uren; buitengewoon verlof-uren; ziekte-uren; adv-uren; leegloopuren; opleidingsuren voor zover het een opleiding betreft, zoals deze CAO;

uren van werkoverleg op initiatief van de werkgever.

Heb sedert vorig jaar een discussie met de inmiddels oud werkgever inzake uren die buiten de contracturen voor de ondernemingsraad zijn gemaakt die niet altijd volgens de cao zijn uitbetaald ( ik doel hierop bijvoorbeeld roostervrijtoeslag).

Natuurlijk is het ook voorgekomen dat je een ondernemingraad vergadering gepland krijgt in overleg en met goedkeuring van de werkgever in een avonddienst enof nachtdienst.

Het was altijd zo dat de desbetreffende toeslagen voor desbetreffende dienst werden uitbetaald.

Dit is zonder aankondiging (eenzijdig gewijzigd), m.a.w. men betaalde de onregelmatigheid op eens niet meer uit. Wanneer je dit dan ontdekte en aangaf werd het gecorrigeerd door de salarisadm. Echter je mag er toch redelijkwijs van uit gaan dat dit automatisch behoort te gaan, als goed werkgever.

Echter na een aantal keren toch maar eens salarisstrookjes onder de loep genomen, kom je

opeens met een lijst van dagen die niet volgens deze afspraken (cao) zijn uitbetaald.

Ik heb dus vorig jaar een totaal lijst opgesteld voor de werkgever wat ik volgens mijn salarisstroken nog te goed zou hebben, deze deelde mij vervolgens mede naar een periode van een maand dat ik hier geen recht op zou hebben. Heb e.e.a. gecommuniceerd en uit handen gegeven aan de vakbond die hier druk mee bezig is.

Heeft iemand met dit soort praktijken ervaring

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat wanneer je in een OR zitting neemt je salaris gaat inleveren!

Hoor graag van jullie

Ron

• Dirk.D.

Beste,

Zoals hier gesteld en beredeneerd, valt dit inderdaad onder “benadeling” van het OR lidmaatschap, en is derhalve niet toegestaan (bewijs het maar)

Ook in de ploegen/volcontinu bedrijven is het nor maal trouwens om OR vergaderingen binnen de “dagdienst spiegel” te organiseren, en de gebruikte OR uren op de zelfde dag te “compenseren” of bij rooster vrij, op de snipperkaart te zetten (uitbetalen kan ook)

Voor deeltijders wordt er vaak in overleg besloten toe het “op plussen” (OR uren) boven op de deeltijd factor..

Dirk.D.

• Ron

Dirk,

Bedankt voor je reactie, bijzonder jammer dat je de enige bent.

Kennelijk heeft niemand hier mee te maken gehad ?????? Vreemd

Ron

• Esther

Ik zit voor het eerst op dit forum en reageer daarom nu pas.

De ondernemingsraad bij ons heeft in het OR-reglement staan dat zoveel als mogelijk de OR-vergaderingen en voorbereidingen binnen werktijd moeten vallen, maar als dit niet mogelijk is dan kan je de uren in vrije tijd terug nemen of laten uitbetalen (anders moet iemand je op jouw werkplek vervangen).

In het OR-reglement staat bij ons ook omschreven dat de ondernemingsraad gemiddeld 4 uur per week vrij is om aan het OR-werk te besteden, dit is inclusief de vergaderingen.

Het heeft destijds wel enige moeite gekost om het in het reglement te krijgen, maar door tijd te schrijven van de tijdsbesteding van OR-leden, goed overleg en een goede timing is het gelukt.

Als je meer informatie wil hoor ik het wel. Ik zal maandag op het werk het OR-reglement er even op na slaan.

Esther