sanctiebeleid

• henk

Onze raad heeft de instemming voor het sanctiebeleid voorgelegd gekregen.

Dit krijgen wij eenmalig om dat dit volgens de WOR niet instemmingsplichtig zou zijn.

Klopt dit?

Ik zou zeggen dat het valt onder artikel 27 lid L.

een regeling inzake voorzieningen die gericht zijn op of geschikt zijn voor waarneming van of controle op aanwezigheid, gedrag of prestaties van de in de onderneming werkzame personen.

Henk.

• John de Wijze

Ik kan mij er helemaal in vinden.

Instemmingsrecht. Een algemene regeling!

Je moet m.i. de regel proberen om te draaien in een positieve prikkel ipv een sanctiebeleid.

Regels moeten er zijn, maar strafwerk geven is niet van deze tijd. Het zegt eigenlijk meer over de eigenschappen van de bestuurder(s) dan van het personeel.

• henk

Ik heb mijn vragen ook voorgelegd bij FNV formaat en daar heb ik vernomen dat het sanctiebeleid niet instemmingsplichtig hoeft te zijn. Maar de onderdelen die ik noemde weer wel. Het waren vooral de onderdelen in het beleid die tot ontslag kunnen leiden.

Wel wil ik jullie vragen die ook een sanctiebeleid hebben, is het gebruikelijk dat een schriftelijke waarschuwing onbeperkt in het personeelsdossier blijft staan. Men wil dit bij ons er dus wel in hebben .

Henk

• Dirk.D.

Beste,

Nee, dat is niet gebruikelijk, Een termijn van 3 tot 5 jaar (naar aard en omvang van het gerezen probleem) is meer gebruikelijk…

Groet

Dirk.D.

• Annelies

Onze bestuurder stelde onlangs een sanctiebeleid voor als onderdeel van het rookbeleid. Wij hebben ingestemd met het rookbeleid, maar niet met de sancties. en zo is geschied!

Annelies

• henk

Ja,

we hebben ook een rookbeleid.

En een e-mail en internetprotocol,

De sancties die daar voor gelden, komen niet uit het sanctiebeleid, dat is daar weer van afgesloten.

Onze sanctiebeleid gaat meer over gedrag en veiligheid.

Henk.

• Alveo

Beste Annelies,

Bij ons en ik weet bij veel andere bedrijven ook is het rookbeleid een hot item. Kun en wil jij me mailen wat uiteindelijk het beleid bij jullie is geworden en welke sancties de werkgever voorstelde?

Groet, Chris

• Annelies

Wij hebben in principe een rookverbod in het het hele gebouw. De directie onderschrijft het uitgangspunt dat roken slecht is voor de gezondheid en dat je zeker in een ziekenhuis een gezonde omgeving moet nastreven en het goede voorbeeld moet geven. In een paar aangewezen ruimtes wordt voor patiënten en bezoekers echter een uitzondering gemaakt. Zij zijn tenslotte onze ‘klanten’ en je mag er van uitgaan dat zij meer en andere stress hebben dan de mensen die hier hun dagelijks werk doen.

Een probleem doet zich voor als (rokende) verpleegkundigen patiënten moeten begeleiden naar een rookruimte, waar zij zelf geen sigaret mogen opsteken. Voorheen werd oogluikend toegestaan dat personeel hier en daar rookte, maar daar moet nu strenger op worden gecontroleerd. De sancties waren bedoeld als stok achter de deur (waarschuwingen, boetes, aantekening in het personeelsdossier). De OR heeft dus niet ingestemd met de sancties, omdat ze dat te ver vonden gaan. Naleving van het verbod moet een kwestie zijn van gezond verstand en onderlinge controle

Het inrichten van extra rookruimtes binnenshuis is te duur. Daarom heeft de directie toegezegd voor medewerkers twee rookplekken te zullen maken buiten het gebouw, maar die zijn er nog niet. Het aangescherpte beleid is ook nog niet bekend gemaakt in de organisatie. Het enige merkbare is dat alle plekken waar personeel roken kon, langzamerhand ontmanteld worden.

Het is de vraag hoe het t.z.t. gaat uitpakken wanneer rokers éven een sigaretje gaan roken en dan een half uur wegblijven omdat de rookplekken zo ver weg zijn.

Annelies