Bonusregeling i.c.m. parttime werken

• Parttimer

Beste allemaal,

Sinds kort is er in ons bedrijf een bonusregeling geintroduceerd. Boven een x-aantal uren krijgt de medewerker per facturabel uur een vergoeding. Stel de grens ligt voor een fulttimer op 100, ieder uur boven de 100 uur telt mee. Voor parttimers geldt dat de ratio van 100 uur niet evenredig berekend wordt. Je zou zeggen als iemand 80% werkt, dan gaat de teller lopen vanaf 80 uur. Dit is echter niet het geva, via een ingewikkelde rekenregel kom je dan uit op zo'n 90 uur. De parttimer moet dus 10 uur meer werken voordat de bonusregeling gaat werken.

Argumenten van de bestuurder:

- parttimers kosten meer;

- we willen niet dat fulltimers parttime gaan werken en met de bonusregeling het salaris aanvullen.

Mijn vraag, kan dit wettelijk, is het niet zo dat alle arbeidsvoorwaarden evenredig aan het parttime dienstverband aangepast moeten worden?

Met vriendelijke groeten

Erica

• Lida Venema

Voor het invoeren van de bonusregeling heeft de OR instemmingsrecht.

De vraag is dus: heeft de OR hiermee ingestemd?

Groet,

Lida Venema

• Parttimer

Hoi Lida,

Ja die hebben er mee ingestemd, ze waren zich er alleen niet van bewust dat de regeling erg veel van de parttimers ‘afsnoept’. We zijn nu bezig om via de OR ons gelijk te krijgen (een verzoek tot aanpassing van de regeling). Alleen lijkt het erop dat zij de mening van de bestuurder gaan verdedigen…

Met vriendelijke groeten

Erica

• Lida Venema

Je kan de OR vragen om inzage in het stuk waarin de instemming is verleend! Als achterban, de OR vertegenwoordigt o.a. jou, heb je recht op deze informatie. Je weet dan exact wat de redenen waren om met dit beleid in te stemmen.

Natuurlijk kan je als individu hier tegenin gaan, je bent niet direct gebonden aan de instemming van de OR hoewel het de zaak iets gecompliceerder maakt. Ben jij de enige die hier moeite mee heeft of zijn er meerdere parttimers? Steek dan de koppen bij elkaar en ga nog eens in gesprek met de OR en/of Directie. Informeer eens bij de vakbonden, rechtswinkel etc. Hieronder een stukje tekst van de site: www.arbeidsrechter.nl.

Misschien kan je daar nog wat informatie “verzamelen”. Succes in ieder geval en ik persoonlijk zie het als ongelijke behandeling van een parttimer t.o.v. de fulltimer. De argumenten van je Directie: parttimers zijn duurder etc zou ik onderbouwd willen zien, waarom neemt men dan uberhaupt parttimers aan??

"Een beloning moet omgerekend per uur gelijk zijn, oftewel de arbeidsvoorwaarden moeten naar evenredigheid toegekend worden. Ook een onkostenvergoeding dient de werkgever naar evenredigheid toe te kennen. Van een deeltijder mag echter wel een hogere eigen bijdrage gevraagd worden voor het privé gebruik van een auto van de zaak, als dat maar naar evenredigheid van de gewerkte uren gebeurt.

- In aanmerking komen voor bepaalde toeslagen mag niet afhankelijk zijn van een minimum of maximum aantal arbeidsuren per week. Zo dient het ontvangen van een toeslag voor bezwarende werkomstandigheden, een onregelmatigheidstoeslag of een toeslag voor werken op zondag, feestdagen en de avonden, niet alleen open te staan voor medewerkers die een bepaald aantal uren werken. Zie voor overwerktoeslag hoofdstuk 2.6.2.2. (2.6.2.2.).

- Compenseren van gewerkte extra uren dient gelijk te zien voor parttimers in vergelijking met fulltimers. Voorkomen moet worden dat parttimers anders dan fulltimers over die extra uren minder of geen loon krijgen, pensioen opbouwen, of dat die uren niet of beperkt in vrije tijd gecompenseerd worden.

- Parttime medewerkers die vaker op ongunstige tijden moeten werken, bijvoorbeeld als zij naast hun normale werk van doordeweeks, meer in het weekend of op avonden worden ingezet in vergelijking met fulltime medewerkers die vrijwel niet op die ongunstige uren worden ingeroosterd.

- Niet zelden worden er grenzen gesteld aan vervroegde pensioenregeling, die voorschrijven dat medewerkers van die regeling gebruik kunnen maken, tenminste als zij minimaal een bepaalt aantal uren blijven werken. Hoewel deeltijders mogelijk minder belang hebben bij deze vervroegde pensionering, is het de vraag of het hier gaat om een verboden vorm van onderscheid naar arbeidsduur. In dat geval speelt ook de vraag of dat onderscheid objectief is te rechtvaardigen. " einde citaat.

Lida Venema

• huisbrink

Naast de OR aangelegenheden, probeer ik een beeld van de regeling te krijgen…

Zou het kunnen zijn dat:

parttimers iets meer facturabele uren moeten inleveren om de bonus te krijgen omdat zij meer gelegenheid/tijd hebben om de uren te bereiken?

Miischien is het zo dat voor parttimers gemakkelijker is om het doel te bereiken dan voor fulltimers…. Als het zo is, maakt zo'n regeling precies eerlijk en niet andersom.

• Lida Venema

Adri,

Graag wat verduidelijking (voor mij):

je eerste vraag kan ik niet plaatsen….. :-(

je tweede vraag: waarom zou het voor een parttimer gemakkelijker zijn dan voor een fulltimer? Ik neem toch aan dat er gelijke criteria gesteld zijn om een bonus te halen, dat heeft toch niets met ft of pt te maken? Of??? :?

Bedankt vast voor je reactie.

Groet,

Lida Venema

• huisbrink

Lida, ik weet ook niet of deze situatie iets te maken met de vraagsteller heeft, ik heb geen goed beeld van “hoe deze regeling werkt” kunnen krijgen.

Maar stel je je maar voor dat een parttimer het doel bijna kan bereiken, dan zet zij een paar extra uurtje in, daardoor bereikt zij het doel en zij krijgt de bonus.

Een fulltimer, ook al bijna bij het doel, kan geen extra uurtje in een week uit zijn mouw trekken om het doel alsnog te bereiken omdat hij/zij al 40 uren werkt.

Natuurlijk moeten bonusregeling gelijk voor ft en pt zijn, maar in mijn voorgesteld geval, is het precies eerlijk dat voor parttimers iets meer facturabele uren zijn om een bonus te krijgen.

Daarnaast moet ik ook toegeven dat ik de redenering van de werkgever ook goed vind: dat straks gaan fulltimers parttime werken (zich beroepen op de wet AA) en hun salarissen met de bonus weer “bijvullen”. Het is beter voor deze werkgever om zeer goede regels voor deze regeling NU op te stellen! Anders, als het verkeerd gaat, zal het een groot probleem voor hem zijn om deze regeling weer af te schaffen.

Gr, Adriana

• Lida Venema

Adriana,

Je schrijft o.a.: “een parttimer het doel bijna kan bereiken, dan zet zij een paar extra uurtje in, daardoor bereikt zij het doel en zij krijgt de bonus”……

Zo zal het in mijn optiek niet werken want een parttimer is gebonden aan de pt-contracturen, werkt pt meer uren dan zijn ook deze een extra kostenpost. Dus de pt zal de bonusdoelstelling ook moeten bereiken binnen de uren van het pt-contract.

Ik kan ook meegaan in het standpunt van een werkgever dat het niet gewenst is dat een ft minder gaat werken en dan het salaris aanvult met de behaalde bonus. Maar ook dit zal niet of bijna niet voorkomen. Een ft gaat zijn salaris toch niet afhankelijk maken van een bonus? Salaris = vast inkomen, bonus daarentegen is zo variabel als wat en kan zelfs ingetrokken worden.

Het lijkt wel een item van ons….de vraagsteller heeft, zo lijkt 't, geen behoefte meer om te reageren.

Groet,

Lida Venema