werktijd varandering

• niels

Wij zijn een bedrijf in de pakketdienst branche.

Onze directie wil dat onze chauffeurs om 9.00 uur beginnen i.p.v. 8.00 uur.

Dit is altijd de aanvangstijd geweest.

In de contracten staat letterlijk:Dienst:maandag t/m zaterdag,volgens bekend werkrooster,40 uur p/week, waarbij flexibiliteit in werktijden wordt vereist.

Is dit instemmingsplichtig?

Ik twijfel hier over omdat er geen exacte aanvangstijden vermeld staan in de contracten.

Echter onze chauffeurs worden als dit wordt ingevoerd enkele honderden euro`s door de neus geboord, omdat er minder overuren worden gedraaid.

Dit is nl. in ook een voorwaarde waarom de chauffeurs destijds voor dit werk hebben gekozen, omdat er anders geen droog brood te verdienen valt in de transport sector.

Kan iemand mij hierover duidelijkheid verschaffen, want als OR willen we anders goede argumenten hebben om dit van tafel te vegen.

• Lida Venema

een besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking van een werktijd- of een vakantieregeling is altijd instemmingsplichtig art. 27, lid 1, b.

Ook flexibele roosters(werktijden).

Wat staat hierover in jullie CAO?

Groet, Lida Venema

• niels

bedankt voor je reactie.

Hoe dit in onze CAO geregeld is weetr ik nog niet, maar laat ik je spoedig weten.

• Asje

Hoewel ik begrijp dat chauffeurs pas goed gaan verdienen als ze meer dan een bepaald aantal uren maken, wil ik je er op wijzen dat overwerk incidenteel hoort te zijn. Ingeroosterd overwerk mag niet (tenzij bij incidentele drukte). De hele transportwereld zou op zijn kop gaan als deze regel gehanteerd zou worden.

Als OR kom je niet alleen op voor de belangen van de medewerkers maar ook voor de belangen van de organisatie. Als de organisatie door slimmer te roosteren geld kan besparen, is dat dan niet een teken van goed ondernemerschap?

Veel wijsheid,

Asje

• Esther

Verandering in werktijden valt inderdaad wel onder instemmingsrecht. Maar zoals Asje aangeeft zal de ondernemingsraad zich kunnen buigen over het instemmingverzoek (als die komt), Structureel overwerk is mijn inziens niet geoorloofd.

Als de andere werktijden wel al ingevoerd zijn zonder dat de ondernemingsraad geïnformeerd is, kan de ondernemingsraad altijd nog beroep doen om de verandering van werktijden als nietig verklaring. Een nietigheidsverklaring is alleen mogelijk binnen 4 weken nadat het de ondernemingsraad ter ore is gekomen.

Esther