Verkiezingen, maar geen kandidaten

• Hans

Binnenkort loopt in ons bedrijf de termijn van de OR-leden af. Voor de nieuwe verkiezingen zijn de nodige procedures opgestart, waaronder de mogelijkheid om zich als kandidaat aan te melden. Inmiddels is de termijn verstreken, en hebben zich geen kandidaten aangemeld.

Van de oude OR had zich een aantal herkiesbaar gesteld, maar die hebben zich terug getrokken toen bleek dat er verder geen animo was om de resterende plaatsen in te nemen. Zoals het er dus nu naar uitziet, hebben we dus geen kandidaten, en dus geen OR. We hebben zo'n 85 medewerkers, en hebben dus wel de verplichting om een OR in te stellen.

Wat zijn de gevolgen hiervan? Ik heb al op internet gezocht, maar niets kunnen vinden.

• Hen

Zie:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2316&i=1214&t=1214#reply_1214

• Rob

Er is geen wet in nederland die werknemers kan verplichten om zitting te nemen in een ondernemingsraad. Als er geen kandidaten zijn voor de OR dan heeft de bestuurder vrij spel om zijn gang te gaan. Bij deze voor de oude or-leden zint eer ge begint (met stoppen)

succes met de voortgang

• Hans

Bedankt voor jullie antwoorden. Dit antwoord kreeg onze OR overigens van de vakbond:

"Uit de door u gestelde vraag maken wij op dat de huidige OR aan het eind

van de zittingsperiode is gekomen. Blijkbaar treden alle OR-leden af en

zijn niet opnieuw verkiesbaar. Daarnaast heeft blijkbaar niemand in de

organisatie zich verkiesbaar willen stellen, waardoor er feitenlijk geen

OR aanwezig is. Dat betekent dat de bestuurder, oftewel de werkgever,

opnieuw verkiezingen zal moeten uitschrijven, want er moeten

verkiezingen komen. Alvorens opnieuw verkiezingen uit te schrijven is

het raadzaam na te gaan waarom niemand zich verkiesbaar wil stellen. Een

gerichte actie van uit de werkgever om de medewerkers te stimuleren zou

dan zeker geen kwaad kunnen. Een en ander betekent tevens dat de

vertrekkende OR geen verantwoordelijkheid draagt voor het houden van

verkiezingen in deze situatie."

Het zal er wel op neerkomen dat er pas weer een OR komt als zich voldoende kandidaten aanmelden, en tot die tijd wil de bestuurder met een soort personeelsvertegenwoordiging gaan werken, en heeft hij in feite zijn handen vrij.

• Lida Venema

“en tot die tijd wil de bestuurder met een soort personeelsvertegenwoordiging gaan werken, en heeft hij in feite zijn handen vrij.”…

En daar zijn wel kandidaten voor te vinden??? Zoals Rob al eerder schreef, laten de vertrekkende OR-leden zich nog eens goed bezinnen…hebben jullie echt alles uit de kast gehaald om nieuwe leden te werven? Hebben de vakbonden geen kandidaten die zij kunnen “promoten?” Geef niet zomaar een OR op (mijn mening!).

Succes en groet,

Lida Venema

• Hans

Tja, ik weet het niet. De directeur gaat dan zelf mensen zoeken voor die vertegenwoordiging, en hen benaderen. Misschien dat ze dan wel willen, we zullen het zien. Minder verplichtingen, wat vrijblijvender.

Ik denk trouwens niet dat de directeur hier misbruik van zal maken, en dat is waarschijnlijk ook de reden dat de OR niet echt leeft, men heeft niet het gevoel dat het echt nodig is, blijkbaar.

• Hen

Interessante casus voor een artikel :)

Wettelijk gezien, klopt er dan iets niet. Formeel kan een directeur zelf geen mensen in een OR plaatsen, want: ze zullen gekozen moeten worden, waarmee ze het mandaat van de medewerkers hebben, en om een formele basis te hebben.

Als het vertrouwen van de medewerkers er is in de directeur, zou gesteld kunnen worden: wat is daar mis mee? Vertrouwen is m.i. de basis voor goed overleg. Als ieder zijn argumenten naar voren kan brengen over een bepaald onderwerp en als er vervolgens op democratische manier besluiten genomen worden, komt dat een bedrijf ten goede. Dit laatste kan echter ook bij een OR die wel conform de WOR bestaat.

Stel echter dat er zo omgegaan zou worden met de verkeerswetgeving, of wapenwet, of de arbowet, ATW, BW, ofwel: met wetgeving in het algemeen. Of kan dat ook allemaal overboord? (Waarmee niet gezegd is, dat al die wetgeving adequaat is.)

Hier kun je het lang en breed over hebben. Als er op een goede manier met onderwerpen wordt omgegaan, lijkt er niets mis mee. Er hoeft echter maar 1 rotte appel in een mand te zitten, om de rest (proces, inhoud, relatie) te verstoren. Op zo'n moment zal waarschijnlijk de reden/het bestaan van wetgeving weer opgehemeld worden (en het ontbreken van het volgen ervan als gemis worden ervaren). Dit heeft m.i. alles te maken met een universeel gegeven, dat alles draait om balans/evenwicht.

Kip/ei verhaal, denk ik. En een uitdaging om het te proberen. Waarbij het volgens mij de vraag is, of dit in elk bedrijf mogelijk is. Ik denk, dat het alleen kan als de directeur zich op gelijke hoogte met de werknemers wil meten. Zodra er sprake is van hierarchie, is er geen balans meer. Om die wel te krijgen, is de WOR o.a. bedacht. Dus: of gelijkheid, of hierarchisch vs formele OR conform WOR.

Ben benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt.