Martin,
hebben jullie al eens nagedacht over het aanstellen van een ambtelijk secretaris? Voordelen:
- als je er een hebt die dit werk al langer doet en er opleiding in heeft gevolgd: kan die voor jullie in de gaten houden wat er nog gedaan moet worden (secretarieel)
- die kan jullie veel werk uit handen nemen, waardoor de OR-leden zich meer met inhoudelijke dingen kunnen bemoeien
- die kan ook notities opstellen zoals je die nu zelf hebt gemaakt, plus voorwerk doen bij adviesaanvragen en dergelijke, en wetgeving bijhouden en vertalen naar jullie praktijk (beleidsvoorbereidend)
- die kan jullie wijzen op jullie (on)mogelijkheden en datgene wat jullie op de training leren, helpen bijhouden tijdens de dagelijkse gang van zaken (d.w.z.: als jullie tijdens trainingen op bepaalde vaardigheden zijn gewezen die je zou kunnen oefenen, kan de ambt secr jullie klankbord/spiegel/coach zijn, al naar gelang wat je als OR wilt
en zo zijn er nog wel zaken te noemen, waar een ambt secr voor jullie van belang kan zijn.
Voor zo'n ambt secr is het wel van belang, dat er een goede functiebeschrijving met waardering klaar ligt op het moment dat zo iemand start. Ik zie te vaak in de praktijk dat een ambt secr stuk loopt op toezeggingen dat de inschaling later wel gaat komen. Zodra het “later” is, worden dan toch ineens de beleidsmatige zaken verwijderd en zijn de opgepakte zaken ineens “geen taken voor de ambt secr”.
De organisatie die je kan ondersteunen bij het aanstellen van een ambt secr is de Dasmo (www.dasmo.nl). Vacatureteksten daar spreken meestal voor zich.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Succes.