'slappe OR"

• martin

Mijn vraag is ik ben Voorzitter van een OR die in mijn ogen erg slap is en niet allert. we maken ons druk om dingen als wat kost het broodje frikandel in de kantine. Binnen de OR zijn we het hier ook wel over eens. Maar hoe nu verder heeft iemand ideeen voor me hoe ik zo iets kan opzetten. we willen ons veel meer beleidsmatig bezig houden en niet meer een velengstuk zijn van een MT of directie

• Elly W.

Martin,

Gebruik hiervoor scholingsdagen voor de OR. Bespreek je wensen met de trainer en kom tot een goed programma. het geleerde tijdens de training wordt daarna in de praktijk toegepast. Wellicht dat het scholingsinstituut hiervoor ook nog coaching kan inzetten.

Op eigen houtje een andere werkwijze / houding aan te nemen, lukt waarschijnlijk niet.

Succes,

Elly W.

• Hen

Een OR die zich beleidsmatig bezig wil houden, zal de beginselen van het maken van beleid ook moeten kennen. Daarnaast moet je weten waar je als OR over mee kan en mag praten.

Ik onderstreep het voorstel van Elly: ga hiervoor op training. Er zijn scholingsinstituten genoeg en … je hebt als OR recht op scholing.

• Ad de Beer

Klopt allemaal, maar als jullie bedrijf nu eens zo goed in elkaar zit dat er geen andere discussie meer is dan de prijs en samenstelling van het broodje frikandel?

Vroeger vertelde een trainer me eens dat het hoofddoel van een OR het zichzelf overbodig maken zou zijn. Wie weet ben je al zover?

Anders wordt het tijd om het pad naar strategische medezeggenschap op te gaan. Maar daarvoor heb je naast training ook de juiste competenties nodig. En dat is niet altijd het geval.

Ad de Beer

• Hen

Ad 1e 2 alinea's: zou deze vraag dan hier verschenen zijn :) ?

Ad 3e alinea: klopt, dat kan dan bij de training mooi naar boven komen, toch?

• martin

ben het met de meeste stellingen wel eens en we gaan ook al elk jaar op cursus voor 3 dagen.

Maar wij hebben het idee dat we te veel laten liggen en te veel dingen niet goed en snel oppakken. En dit komt ook vaak door een gebrek aan kennis en aan tijd.

Ik heb de laatste week ook een verhaal voor de OR gemaakt om daar in te zetten wat er allemaal fout en goed gaat en ook wat we aan zouden kunnen doen. Dit ga ik ook de OR als discussie voorstellen.

Indien iemand nog ideeen heeft of belangrijke sites weet om daar even naar te kijken hoor ik dat graag.

groetjes

Martin

• Hen

Martin,

hebben jullie al eens nagedacht over het aanstellen van een ambtelijk secretaris? Voordelen:

- als je er een hebt die dit werk al langer doet en er opleiding in heeft gevolgd: kan die voor jullie in de gaten houden wat er nog gedaan moet worden (secretarieel)

- die kan jullie veel werk uit handen nemen, waardoor de OR-leden zich meer met inhoudelijke dingen kunnen bemoeien

- die kan ook notities opstellen zoals je die nu zelf hebt gemaakt, plus voorwerk doen bij adviesaanvragen en dergelijke, en wetgeving bijhouden en vertalen naar jullie praktijk (beleidsvoorbereidend)

- die kan jullie wijzen op jullie (on)mogelijkheden en datgene wat jullie op de training leren, helpen bijhouden tijdens de dagelijkse gang van zaken (d.w.z.: als jullie tijdens trainingen op bepaalde vaardigheden zijn gewezen die je zou kunnen oefenen, kan de ambt secr jullie klankbord/spiegel/coach zijn, al naar gelang wat je als OR wilt

en zo zijn er nog wel zaken te noemen, waar een ambt secr voor jullie van belang kan zijn.

Voor zo'n ambt secr is het wel van belang, dat er een goede functiebeschrijving met waardering klaar ligt op het moment dat zo iemand start. Ik zie te vaak in de praktijk dat een ambt secr stuk loopt op toezeggingen dat de inschaling later wel gaat komen. Zodra het “later” is, worden dan toch ineens de beleidsmatige zaken verwijderd en zijn de opgepakte zaken ineens “geen taken voor de ambt secr”.

De organisatie die je kan ondersteunen bij het aanstellen van een ambt secr is de Dasmo (www.dasmo.nl). Vacatureteksten daar spreken meestal voor zich.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes.

• Asje

Beste Martin,

Op zich een herkenbaar probleem. Echter als je met elkaar eens in gesprek raakt over wat je werkelijk belangrijk vindt en dat tot speerpunt weet te benoemen, dan kom je volgens mij al een behoorlijk eind.

Als ik nader tot hulp kan zijn dan mag je me mailen.

Mvrgr. Asje

• OR Lid

Als OR is “slap” dan het is makkelijk jouw punten door te brengen of niet? Jij bent toch een voorzitter?

• Wim Roest

Precies of zoek een coach die kan helpen. Maak het besptreekbaar in de raad zelf wil ook van helpen.

Maar bovenal vraag je eerst af of de kwaliteiten in de raad aanwezig zijn om de omslag van volgend naar strategische OR mee te maken.