Heeft de OR recht op inzage omtrent het verstrekken van bonussen aan managers/directieleden etc.
Misschien is mijn advies niet op zijn plaats maar het is mij opvallend dat je erg vaak vragen stelt. Je zit in de OR en blijkbaar is je organisatie aan het reorganiseren.
In het geval van reorganisatie (een paar vragen onderaan) had de OR voor advies al lang gevraagd moeten worden maar zo gezien is het al begonnen.
Ik geloof dat je de WOR zorgvuldig moet lezen en veel uit internet downloaden en studeren terwijl je op een OR cursus wacht!!! Je hebt het dringend nodig volgens mij.
Steeds vragen op een prikbord plaatsen is niet genoeg om de plicht van een OR-lid tot tevredenheid te voldoen.
gr adriana
Ons bedrijf heeft reeds enige zware jaren achter de rug en wij draaien
ook al enkele jaren met een licht verlies.
Tevens zal het komende jaar niet veel beter te gaan dan de vorige jaren.
Onze alg directeur geeft dan ook aan dat we moeten inversteren waar nodig en verder sober met alles moeten omgaan.Vanuit deze situatie denk ik dat de OR recht heeft om te weten of er in deze periode bonussen zijn verstrekt aan managers, en of sector directeuren etc.
Het moet de OR bekend zijn of er een bonusregeling is binnen 't bedrijf.
Je Directie zegt meer te investeren……hebben jullie kunnen zien hoeveel en waarin?
Sober aan doen > wie, wanneer, hoe?
Trouwens, als medezeggenschap heb je inzage: (een stukje uit mijn “archief” ):
Recht op inzage beloningsverhoudingen
Medezeggenschapsorganen van grote ondernemingen (meer dan 100 werknemers) hebben recht op inzage in de beloningsverhoudingen van de organisatie en dus ook die van de (gezamenlijke) bestuurders. Over de wijze waarop en de mate waarin medezeggenschap ook maar enige invloed zou kunnen uitoefenen, wordt verder niet gesproken.
Wat u als medezeggenschapsorgaan zou kunnen doen is de volgende gegevens boven water zien te krijgen:
· het beloningsbeleid voor niet-CAO werknemers (welk percentage loonstijging wordt gehanteerd, de criteria voor het vaststellen van variabele beloningen)
· de ontwikkelingen van de vaste en variabele beloningen (bijv. per afdeling/functiegroep) over een aantal jaren.
Op deze manier kunt u vergelijkingen maken met andere jaren en bepalen of :
· de inkomensontwikkeling voor alle groepen werknemers gelijke tred houdt
· de variabele beloningen worden vastgesteld op basis van rechtvaardige en objectieve criteria“” .
Voor zover mijn antwoord en laat je OR z.s.m. scholen, reorganisatie is niet niets, recht op een extern deskundige heb je ook, maak er gebruik van!
Groet en succes,
Lida Venema
John,
Vanzelfsprekend, maar je kunt wel zien of er verschillen zijn met voorgaande jaren. Kijk daarbij naar verschillen in fte en vraag vervolgens. Op deze manier kun je als OR in ieder geval iets genuanceerder je vraag stellen en wellicht je bedenkingen kenbaar maken zonder met verwijten te komen als ….“wij niet en jullie wel”. Je zult het met me eens zijn dat het gaat om antwoorden te krijgen. De manier van vraagstelling kan daarbij vaak erg belangrijk zijn. Ook bestuurders zijn maar mensen en reageren op een “verkeerde” vraagstelling door de hakken in het zand te zetten.
Onvolwassen gedrag? Ja, dat ben ik meteen met je eens. Maar ik zie het als een spel. En wanneer je de spelregels goed/slim toepast kom je meer te weten. En daar gaat het toch om. Je stelt vragen om antwoorden te krijgen.
Hartelijke groet,
Irene
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?