Winstdeling

• Ikke

Onze, nog onervaren OR, heeft een directie-voorstel ontvangen over de winstdeling aan het eind van het jaar.

Onderdeel van het voorstel is dat iedereen die eind december in dienst is, dan naar rato zijn/haar deel krijgt.

Dus ook een nieuwe werknemer die pas in november begonnen is.

Maar als je in november ontslag neemt ontvang je niks.

Is deze regeling niet krom… of gaat dat altijd zo in het bedrijfsleven.

Graag jullie mening hierover.

• Hen

Het kan ook in een CAO zo zijn opgenomen. Heel vervelend zelfs bij jubilea: als je net voordat je ergens 12.1/2 jaar of 25 jaar werkt, vertrekt, kan het ook zijn dat je niets ontvangt.

Dat iemand die op november begint, 2/12 ontvangt over de winst van dat jaar, lijkt me ook verdedigbaar.

Echter: natuurlijk kun je het als krom vinden! Als je goede argumenten hebt (en die zijn er m.i. wel te bedenken), kun je proberen voor elkaar te krijgen dat iemand die wel 11 maanden in een jaar heeft gewerkt, maar per 30.11. vertrekt, alsnog 11/12 deel ontvangt. Het lijkt me de moeite waard (ik vind dat rechtvaardig, maar … anderen kunnen dat anders zien).

Op die manier: de ene werknemer gaat weg, de andere komt (meestal) ervoor terug, kost het de werkgever niets extra (totaal wordt dan over 12 maanden uitbetaald) en er is een - m.i. - rechtvaardige verdeling.

• Ikke

Bedankt voor je reactie.

Wij hebben een tegenvoorstel gedaan en hopen nu dat de directie daarmee akkoord gaat. Afwachten dus.