foto zorgteams

• marjan

De directie heeft het plan opgevat om in de verzorgingshuizen een foto te maken van de zorgteams en deze aan de clienten te geven, zodat de clienten weten op wie zij een beroep kunnen doen tijdens de dagdienst. de ondernemingsraad is hier niet van op de hoogte gebracht. Enkele medewerkers hebben de ondernemingsraad hiervan op de hoogte gebracht middels een brief waarin zij kenbaar maken dat zij vinden dat hun privacy geschendt wordt. De ondernemingsraad is bezig met deze zaak.

Mijn vraag is; zijn er ondernemingsraden die dit meegemaakt hebben en hoe zijn zij daar mee om gegaan.

marjan

• Marcel

Ik heb geen ervaring vanuit de OR, maar vraag mij wel af welke privacy hier precies geschonden zou worden? Ik begrijp dat de medewerkers van het verzorgingshuis als team op de foto gaan en feitelijk bij bepaalde diensten aanwezig zijn. Kan je deze situatie niet een beetje vergelijken met het opstellen van een smoelenboek of de foto's van medewerkers die je wel eens bij de ingang van bijvoorbeeld een supermarkt ziet hangen?

Ik zie het probleem niet. Wat willen de medewerkers dat de OR doet?

• Lida Venema

Prima idee van je Directie. Voor de clienten alleen maar meer duidelijkheid wie hun nu (weer) komt verzorgen.

Ik zie niet in hoe zo'n foto de privacy van de zorggroep zou kunnen schenden en wat een OR hiermee zou moeten of willen doen. Er staan toch ook geregeld foto's van directeur en medewerkers in de informatieblaadjes van de tehuizen?

Groet,

Lida Venema

• John de Wijze

Een typische reactie van een OR die hoe dan ook de wet aan haar zijde wenst. Je zal vast een ..(iets) vinden waarop je hiermee de privacy van het personeel zal schenden.

Neem wel van mij aan!! …diezelfde wet zal zich ook tegen deze OR keren.

Veel beter is het om de overall visie binnen de instelling in de gaten te houden, dan op details te willen mee regeren.

uitspraak zonder inzicht…. zal komen tot inspraak zonder uitzicht.

• Irene

Wordt bij de organisatie waar ik werkzaam ben al heel lang gebruik van gemaakt en tot nu toe is er nog nooit iets negatiefs mee gebeurd. Alleen positieve reacties van zowel de clienten als de medewerkers als de nieuwe collega's en stagieres.

Geeft als OR de directie een compliment dat ze dit positieve item op gaan pakken en laat weten dat de OR er achter staat.

Succes en gefeliciteerd met een directie die dit mooie initiatief op gaat pakken.

IRene

• marjan

In infoblaadjes staan inderdaad foto's van medewerkers, clienten en directie. Maar deze foto wordt aan de clienten gegeven. Je weet niet welk leven deze foto gaat lijden nadat client b.v wordt gegeplaatst of is overleden. Ik heb zelf geen moeite dat er kenbaar wordt gemaakt welke verzorgenden verantwoordelijk, aanspreekbaar enz zijn voor de clienten. Het gaat vooral dat de clienten deze persoonlijk worden overhandigd.

Je zou er een foto galerij van kunnen maken op de afdeling.

Marjan

• marjan

We willen helemaal niet de wet aan onze zijde. Het gaat er om dat èèn en ander een goede oplossing krijgt. Voor zowel de directie als voor de desbetreffende medewerkers die hier moeite mee hebben. Op zich zelf vindt ik het een mooi initiatief. Maar zou het uitgebreidt willen zien voor de gehele zorggroep, late en nachtdienst en de desbetreffende medewerkers van de facilitaire dienst.

De overall visie is bij ons in goede handen.

Marjan

• marjan

Irene,

het is inderdaad een mooi initiatief van de directie.

Maar èèn richtingsverkeer is nog nooit goed geweest.

Er is volgens deze medewerkers geen goed overleg geweest, alleen dat dit zo moet.

Alternatieven zijn er gegeven, maar daar is niet naar geluisterd en van tafel geveegd.

Daarom was mijn vraag, Hoe is dit geregeld in andere verzorg-verpleeghuizen?

Marjan

• Irene

Marjan,

Waar gaat het nu concreet om. Waarom wordt dit initiatief genomen en gaat het ook werken? Welke bezwaren kleven eraan en kunnen deze worden opgeheven.

Kortom: bij het verpleeghuis waar ik werk werkt het optimaal. Zoals ik al eerder aangaf niet alleen voor de clienten maar ook voor de nieuwe medewerkers, stagieres en leerlingen.

En natuurlijk zijn er meerdere oplossingen te verzinnen. Wel zouden jullie kunnen vragen hoe de alternatieven zijn gewogen en of ze zijn gewogen.

Ik denk dat de OR wel een punt heeft inzake de communicatie. Maar probeer deze dingen los te laten. Maak het ongenoegen over de wijze van communiceren kenbaar aan bestuurder en probeer ondanks alles objectief naar het voorgelegde plan te kijken.

Succes, IRene

• henk

Ik kan mij wel indenken dat mensen dat bezwaarlijk vinden. De angst om prive gestoord te worden door mensen is aanwezig. Dus moeten maatregelen genomen worden om dit te voorkomen.

Henk.