detacheren

• appie

Bij ons bedrijf onstaan er steeds meer b.v."s waarin ons personeel in word

gedetacheerd.Het oprichten van een bv is adviesplichtig, doch vraag ik mij af of het detacheren van personeel naar de div bv"s onder het instemmingrecht valt?

Nu onstaan er ook onderzoeken op afdelingen of het mogelijk is om met minder medewerkers dezelfde productiecapaciteit gehaald kan worden.De medewerkers die dan zgn over zijn worden dan naar een van de andere bv"s gedetacheerd.

Mijn vraag is wat is adviesplichtig en wat valt onder het instemmingrecht.

• Ad de Beer

Het groepsgewijze inhuren en uitlenen van personeel……….

Advies dus.

Ad de Beer

• Henk

Hoi Ap,

Er is geen sprake van instemmingsplicht zoals je de zaak omschrijft. Instemmingsrecht staat in artikel 27 WOR en die opsomming is limitatief. Als het er niet expliciet is genoemd, is er geen instemming.

Henk

• appie

Ad,

1.Het betreft hier detacheren intern het bedrijf ,dus van afd naar een andere afd.

Medewerkers worden groepsgewijs geinformeerd en kunnen zich daarna evt opgeven om gedetacheerd te worden naar een specifieke afd.

2.Dit doordat men van mening is dat men op deze afd met 25% minder personeel dezelfde productie aankan, dus is men van oordeel dat er personeel overgeplaatst moet worden.

3.Mijn inziens moet de directie voor pnt 1 en 2 een advies an de OR voorleggen?

4.Dit vind ik een nog crusialer punt, doch ook het moeilijkste punt.

Ons bedrijf telt 2000 medew en de dir heeft als doel om 600 medewerkers in 2008 gedetacheerd te hebben.

Min inziens zal de dir ook moeten kenbaar maken op welke wijze hij wil tot 208 wenst om te gaan met de werkleiding p/o en overige staf afd.hier word niet over gesproken.Als je minder productiepersoneel zal de overige staf en werkleiding ook

evenredig verminderd moeten worden.

• Ad de Beer

Als het om detacheren binnen het bedrijf gaat, dan kan het beschouwd worden als een overplaatsing.

Ga je op grote schaal overplaatsen dat is er, naar mijn mening, sprake van een reorganisatie met sociale gevolgen.

is er daarnaast nog sprake van downsizing (25% minder) dan is er zeker sprake van een reorganisatie en dient dit dus als advies te worden voorgelegd.

De doelstelling om 600 man te detacheren, kun je me die uitleggen? gaat dat binnen het bedrijf? dan is er sprake van andere werkplekken.

Ad de Beer

• appie

Ja de 600 plaatsen moeten buiten het bedrijf gerealiseerd worden.

Het detacheren is opgelegd door Den Haag ,het aantal is door de directie bepaald.

Dit doordat wij een non profit instelling zijn (WSW).

Ad,

De gevolgen voor de ondersteunende werknemers is hiermee nog niet aan de orde geweest.

Het lijkt mij dat wij als OR hier nu al op moeten insteken.

Downsizing kan je mij dat nader uitleggen

• Piet

neem eens contact op met het SW bedrijf in Ommen.

Ook daar moeten een groot aantal mensen worden gedetacheerd.

Hier worden het aantal ondersteunende medewerkers met +/- 45 naar beneden gebracht.

Terwijl het maar afwachten is of de doelstelling van detacheren wordt gehaald.